Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Brug reklamekronerne til at gøre gavn: Et hit i Puerto Rico blev på vegne af en bank skrevet om af bandet for at give befolkningen et spark bagi. Det gav Grand Prix i Cannes. Det danske jurymedlem fremhæver desuden to guldvindere.

Kloden tørster efter job, Puerto Rico kæmper for at finde jobsøgende. 60 pct. af befolkningen er på overførselsindkomster, og denne livsstil – at lave ingenting – hyldes i det store salsahit “No Hago Más Ná” af El Gran Combo.

Som den største bank på øen var Banco Populars fremgang tæt forbundet med Puerto Ricos økonomi – og med JWT San Juans bistand overtalte man de gamle drenge i El Gran Combo til at skrive teksten om og genindspille sangen.

Massiv medieopmærksomhed fulgte sangen, der nu handler om at rykke fremad og aldrig tilbage. Den nye sang toppede hurtigt hitlisten, og meldingen om at smøge ærmerne op blev hyldet bredt i det puerto ricanske samfund.

En Grand Prix værdig, mente juryen i PR Lions i Cannes. Her er vinderens casebeskrivelse.

Og igen ses tendensen i, at reklamekroner bruges på at pege på et problem – og gøre gavn. Samme tilgang, som gav en anden finansiel spiller, American Express, dobbelt Grand Prix mandag aften.

Det danske medlem af PR-juryen, adm. direktør i Lead Agency, Kresten Schultz Jørgensen, fremhævede på Bureaubiz mandag poesien i flere af de arbejder, som juryen belønnede med en shortliste – og nu også guld. Her er to af hans favoritter:

“Græstørv fra en berømt cricketbane blev skåret ud, kørt langt væk og blev – via tid og tålmodighed – til en større mark. Her græssede får, og ulden fra dem blev til tøj – en historie, Grazed on Greatness, fra M.J. Bale, der er tøjsponsor fra Australiens cricketlandshold. Og fra Argentina: Bøger er meget tålmodige: Vi køber dem, og de venter på hylden på at blive læst. Men debuterende forfatter kan ikke vente – de får ikke bog nr. 2 ud, hvis deres bøger ikke bliver læst. Et forlag skabte The Book That Can’t Wait – en bog, trykt med blæk, der er så følsomt over for lys og luft, at den kun holder to måneder,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Første oplag blev udsolgt på udgivelsesdagen – og debutanterne blev læst.



Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club