Endnu en planke-diskussion: Danske Bank og Nordea

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Denne gang handler det dog mere om strategi-planer end om kreativitet.

Historien i går på Bureaubiz om lighederne mellem en mere end 20 år gammel Volvo-film og den nye reklamefilm for Tryg, udløste et væld af kommentarer.

Plankediskussioner kan fortsat få tag i folk.

Nu er der begyndt at florere en anden plankehistorie – om end af en helt anden karakter.

Det drejer sig om Danske Banks nye kampagne under sloganet New Standards, men hvor temaet i første bølge er “A new normal demands new standards.”

Den historie, der er begyndt at cirkulere, er, at Nordea for et år siden præsenterede en ny plan under titlen New Normal.

I en artikel på Finanswatch fra oktober sidste år citeres Nordeas øverste chef, Christian Clausen for følgende:

”New Normal-planen er ikke rocket science. Det er hårdt arbejde, hvor vi gennemgår hvert eneste segment og produkt, omtænker og gør det mere effektivt, og derigennem gradvist forbedrer vores effektivitet og performance.”

Artiklen fortæller videre, at “ifølge regnskabet skrider overgangen til New Normal frem som planlagt.”

“Tilpasningen til New Normal skrider frem i henhold til planen med øget effektivitet, omkostningsfald og en reduktion i antallet af medarbejdere,” står der.

Danske Bank bruger lige nu New normal i sin markedsføring – Nordea bruger det som en effektiviseringsplan.

Om man så kan kalde det plank, inspiration eller tilfældigt sammenfald er nok en sværere diskussion for ordene New normal kan givet findes i en masse sammenhæng. Men en Tweet fra Kforum, der bringer nedenstående billede, konstaterer, at “Great minds think alike”, og fristes til – næsten – at rime: “Forvirringen er total. Både Danske Bank og Nordea er New Normal.”

I øvrigt anmelder Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk Danske Banks kampagne. Læs den her.

Det har ikke været muligt på nuværende tidspunkt at få en kommentar til sammenligningen fra Danske Banks chef for corporate branding, Camilla Dahl Hansen.