Endnu en synge-kampagne fra Envision

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Og igen er det for Dansk Supermarked, der lige nu er i luften med markedsføringen af en pendant til Coops Änglamark-brand.

Måske burde det være Envision og ikke People Group, der har investeret i en radiostation. I hvert fald markerer bureauet sig med sang og musik i reklameblokkene.

Og måske lider bureauet under, at den store kunde, Føtex, tilsyneladende er optaget af at udfordre andre bureauer, når det gælder om at udvikle kædens tv-markedsføring. Men andre steder i Dansk Supermarked har bureauet bedre fat, når det gælder nye universer.

Således er det Envision, der står bag en igangværende kampagne for Levevis (se filmen her), som er et tværgående brand for Dansk Supermarkeds kæder. En pendant til Coop-succesen Änglamark, selv om udviklings- og planlægningschef i Dansk Supermarked Indkøb, Henrik Kjeldsen, understreger, at der er væsentlige forskelle.

“Änglamark bygger på Fair Trade, økologi og Astma-Allergimærket. Vi lægger f.eks. ikke vægt på økologi. Levevis er et brand, der skal gøre det nemt for forbrugerne at træffe et sundt valg, og i vores optik behøver det ikke være lig med økologi,” siger Henrik Kjeldsen.

Men herudover er Levevis også et tværgående brand, der rummer både fødevarer, rengøring, personlig pleje og meget andet. F.eks. også produkter, inden for motion og bevægelse, hvor man samarbejder med Hjerteforeningen.

Produkterne blev lanceret allerede i begyndelsen af året, men man har ventet med markedsføringen, fordi man ville være sikker på at have distributionen og alle produkterne helt på plads.

At der er blevet tale om en syngekampagne, er ikke helt tilfældigt.

“Vi ønskede en kampagne med en stærk lydside. Dels fordi det efter vores opfattelse er en stærk måde at skille sig hurtigt ud med et begrænset budget, dels fordi lydsiden styrker vores muligheder for at bruge kampagnen i butikkerne,” siger Henrik Kjeldsen.

Herudover ønskede man en tone, som ikke er formanende omkring sundhed. Det er forbrugernes eget valg – det skal bare være nemt, hvis de ønsker at træffe sunde valg.

Da man talte om Levevis-kampagnen, var der desuden en forventning om, at Føtex-sangen var på vej ud.

Det er den imidlertid ikke. Den er blevet genoplivet nu, fordi et nyt tv-univers for Føtex under udarbejdelse af &Co er blevet udsat.

Envision har stået bag den designmæssige udvikling – det gav en shortliste ved forårets Creative Circle Award – men det var ikke lig med, at bureauet også skulle stå for kampagnen.

“Selvfølgelig havde Envision et forspring. Men det er to forskellige beslutninger at vælge bureau til design og til kampagnen, og vi talte med andre af de bureauer, vi samarbejder med, før Envision blev sat på opgaven,” siger Henrik Kjeldsen.

Levevis er et langsigtet projekt for Dansk Supermarked.

“Sundhed er et issue, der vil vare ved, og derfor vil brandet også udvikle sig med flere produkter. Men vores holdning til brands kontra handelsmærker er, at vi kigger på en kategori og overvejer, hvordan vi bedst kan optimere den. Nogen gange er brands det bedste, andre gange er det egne mærker, og Levevis vil udvikle sig i det perspektiv,” siger Henrik Kjeldsen.

Envision har også tidligere stået bag en genoplivning af den gamle Mesterhak-kampagne for Dansk Supermarked Indkøb.