Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To dårlige år, en betydelig gæld - og en finanskrise. Det var for meget for Just/Kidde - som dog åbner bureau under nyt navn.

I 2001 brast IT-boblen, reklamebureauet Just/Kidde brændte ned til grunden og kort efter kom 11. september. Det var mere end Uffe Just og Carsten Kidde kunne klare, og i 2002 blev bureauet opløst, og de startede igen – under samme navn.

Denne gang har bureauet afleveret to dårlige regnskaber med samlet underskud på over 4 mio. kr. (2006 og 2007), og selvom 2008 bliver bedre, så har det efterladt en gæld, som er blevet umulig at klare, når tiderne byder på finanskrise og en reduktion i kundernes aktivitet på 40 pct.

Derfor begærer Uffe Just og Carsten Kidde nu bureauet konkurs.

“Vi har kæmpet for at prøve at løse det og gjort alt hvad vi kunne. Hvis ikke havde vi nok smidt håndklædet i ringen tidligere”, siger Uffe Just og fortæller, at man har ført drøftelser med kreditorerne uden at kunne finde en ordning.

“Dels ville de ikke være med og dels var det også tvivlsomt, om vi overhovedet kunne klare det tab, der er”, siger Uffe Just.

Han har ikke overblik over hvor stor underbalancen er eller hvem der er de største kreditorer. “Der er tale om en lang række leverandører”, lyder meldingen.

Han og Carsten Kidde skød i 2007 selv 1 mio. kr. ind som ansvarlig lånekapital, og de penge er selvfølgelig tabt.

Uffe Just vurderer, at regnskabet for 2008 vil vise break-even. I regnskabet for 2007 var der samlet gæld på lidt over 10 mio. kr. – heraf var ca. 40 pct. leverandører af varer og tjenesteydelser. Egenkapital var negativ med ca. 3,6 mio. kr.

Uffe Just og Carsten Kidde forsøger at komme hurtigt videre og stiftede i fredags et nyt bureau under navnet Society. To medarbejdere kommer ikke med, så bureauet kommer til at rumme syv incl. de to stiftere.

Men om der er kunder i bureauet – det kan Uffe Just ikke sige noget om.

“Vi håber selvfølgelig, at der er kunder, der vil anvende os, men jeg kan ikke sige noget konkret om det endnu”, siger Uffe Just.

Kommentarer

  1. Hvis man to gang er stukket af fra regningerne hos sine leverandører, så skulle man måske kikke sig selv i spejlet og overveje om ikke man skulle finde noget andet at beskæftige sig med.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club