Energiselskab vil markedsføre sig på mindre bøvl

Peter Engholm
25@mail.dk

9 måneders strategiarbejde sammen med Energinords bureau, Clienti, folder sig nu ud i en lancering, der handler om at fjerne al bøvlet i kundernes hverdag.

Energinord nøjes ikke med at tage purpose marketing i hånden – begrebet får tilsyneladende en regulær krammer af selskabet, der er blandt landets største leverandører af energi.

På et reguleret el-marked, der tidligere har været drevet af monopoler, kom kunderne af sig selv. Nu vil energiselskabet tage udgangspunkt i kundernes ønsker og behov og blive “en moderne servicepartner”. Målet er at eliminere al bøvlet i kundernes hverdag.

”Vi vil i fremtiden gerne tilbyde andet og mere end bare strøm. Spørgsmålet er så, hvad det skal være. Det går vi nu i gang med at finde ud af ved at lytte til vores kunder bl.a. i forbindelse med en stor lanceringskampagne”, siger Lars Søndergaard, salgsdirektør i Energinord.

En ny strategiplan er blevet til gennem ni måneders arbejde med bl.a. workshops og dybdegående analyser. Aalborg-bureauet Clienti har været med hele vejen – og står bag fremstødet, der også omfatter et nyt site og en ny visuel identitet.

”Kampagnen kommer til at tage udgangspunkt i et payoff, som vi kalder ”hjælp hinanden”. Det er en rolle, som vi nu går ud og tager i markedet og som egentlig ikke handler om strøm. I stedet for ”what’s in it for me?”, så spørger vi, hvem der har fortjent at få hjælp,” siger Lars Søndergaard.

Man vil for eksempel kunne nominere sin gamle tante til seks timers elektrikerarbejde, så hendes hverdag bliver mindre bøvlet. Og målet om at eliminere kundernes bøvl skal forenes med at skabe en god forretning.

Der sættes ikke fra start nogen grænser for den service, som Energinord skal levere – omend det nærliggende vil være, at det umiddelbart knytter sig til hjemmet, hvor virksomheden allerede er tilstede med bl.a. strøm og energioptimering.

”Telefon og tv er blevet smart – og det vil vores boliger også blive, bl.a. ved styring af lys, varme og køleskab. Jeg kan sagtens se for mig, at den type tjenester ligger i Energinord’s regi. Men med hjemmet som omdrejningspunkt kunne det i princippet også være haveservice og strygning af skjorter. Nu spiller vi i første omgang bolden over til vores kunder,” siger Lars Søndergaard.