Engelsk medie sår tvivl om Nike Fuelbands fremtid

Peter Engholm
25@mail.dk

Cannes Lions var ikke i tvivl: Nike Fuelband er en af verdens mest nyskabende idé. I hvert fald i 2012. Men nu tolkes fyringer i en Nike-division som starten på enden på hardware-løjerne.

Titanium-kategorien i Cannes Lions er et kig ind i fremtiden og et skulderklap af de mere gedigne til branchens gamechangere. Nike+ Fuelband vandt forrige år Grand Prix i Titanium – samt en Guldløve i kategorien Integrated. Så kan det dårligt nok blive større.

Det registrerende armbånd, bygget oven på Nike+, er udviklet i et tæt samarbejde mellem Nike og bureauet R/GA.

Men forrige års Cannes-jury kunne ikke kigge så dybt ind i krystalkuglen, at den kunne forudsige den uro, der nu er omkring awardvinderen.

Brandrepublic citerer en CNET-kilde for oplysningen om, at 55-70 ansatte i det hardware team, der har ansvaret for udviklingen af Fuelband, er blevet fyret, og at det skal ses som led i, at Nike lægger an til at stoppe produktionen af wearable hardware.

Nike bekræfter et lille antal fyringer inden for digital sports-enheden, som hardware teamet er en del af, men fastslår ved samme lejlighed, at anden generation af Nike+ Fuelband SE fortsat vil være en vigtig del af forretningen.

We will continue to leverage partnerships to expand our ecosystem of digital products and services, using NikeFuel as the universal currency for measuring, motivating and improving,” hedder det i en meddelelse fra Nike.

Brandrepublic bringer ikke desto mindre spekulationer på banen om, at neddroslingen af hardware-aktiviteterne skyldes Nikes indblik i Apples planer om iWatch.

Dertil kommer en rygtestrøm på secret.ly, hvor fyringerne først blev omtalt. Her giver anonyme tech professionals Nike-ledelsen hug – for ikke at have kendt besøgelsestiden for Fuelband og for at have involveret R/GA så meget i processen.