Af Peter Engholm 25@mail.dk

En reklamemand kom i vælten på TV2 Nyhederne i lørdags, da han præsenterede Find Kendis. Langt fra alle berørte berømtheder er begejstrede for tiltaget, der topper App Store.

Kender du Find.dk? Næppe, for indtil i lørdags havde ingen hørt om det. Men det er jo den slags, man hyrer et reklamebureau til – eller rettere lakremebureauet, som Kenneth Tram – bl.a. med en fortid som tekstforfatter på &Co – kalder sit enkeltmandsbureau.

Og nu har kunden fået opmærksomhed. Det samme har Kenneth Tram. I lørdags kl. 19 var han på TV2 Nyhederne i indslaget “Find de kendtes bopæl med din iPhone”.

Applikationen, Find Kendis, forener en række kendte danskeres adresser med augmented reality, så man med app’en som guide kan spadsere hen til eksempelvis Søs Egelind, Tim Vladimir og Mads Christensen.

De to førstenævnte er i tv-indslaget forargede over den nye app, mens Mads Christensen mener, at det hører med til at være kendt.

Når Kenneth Tram er på tv for at forklare og forsvare Find Kendis, så ligger forklaringen i måden, bureauet er honoreret på:

“Jeg kunne enten blive betalt eller blive partner, og da Find.dk-folkene ikke har nogen penge, så blev vi enige om, at jeg får en del af omsætningen,” siger Kenneth Tram.

Tilsyneladende ikke nogen ringe idé, for Find Kendis har siden indslaget i forgårs ligget i toppen hos App Store – både på Top Paid- og Top Grossing-listen.

“Find Kendis er lanceret for at skaffe Find.dk opmærksomhed, og øjeblikket efter TV2’s omtale blev trafikken 50-doblet til 25.000 kliks. Og vi har hyret et PR-bureau, Operate, til at lave en Q&A, en pressemeddelelse og kommunikationsplan. Det har været nødvendigt for at håndtere mediepresset,” siger Kenneth Tram.

Men er det ikke en kende kynisk at bruge kendte danskeres privatadresser som løftestang for kundens øvrige tiltag?

“Vi har ikke lagt adresser ind, som ikke i forvejen er tilgængelige på nettet. Netmedier som BT.dk og EB.dk har “Her bor de kendte” eller nu har den kendte købt hus på denne vej. Og man kan ikke søge på kendtes adresser, men kun bruge den spontant hvor du nu er,” siger Kenneth Tram.

Lakremebureauet er også fremme på anden vis i dag – med en kampagne for VUC, beskrevet i denne artikel, der kører i traditionelle, betalte kanaler. Find Kendis er bureauets egen idé, der oprindelig var et analogt tiltag.

“Jeg foreslog for syv år siden, at Se&Hør arrangerede en “Paparazzi-tur” – en bustur fra Rådhuspladsen, hvor bladet kørte rundt med deltagere til de kendtes adresser. Daværende chefredaktør Henrik Qvortrup var begejstret for ideen, men det var lige efter Tsunamien, hvor bladet var i vælten med en forside, og så ville man holde lav profil. Men nu kan man tage på sin egen tur med app’en,” siger Kenneth Tram.

Kommentarer

  1. Fed idé. Om en måned er der en ny app der hitter; og denne glemt. Så slap dog af 🙂

  2. Den er ligeså god som når en kunstner skider i en dåse og prøver at sælge den. Den giver en masse opmærksomhed, men føj for en stinker.

    Danmark adskiller sig jo netop ved at de kendte ikke behøver at bo, bag gitre og høje mure med ståltråd. Et gadebillede man ikke skal pushe til.

    Nu kan alle tosser med 12 kroner på lommen chikanere de kendte som det passer dem.

    Ak ja, endnu en opkomling som tror at enhver opmærksomhed er det samme som succes.

    Netop SeogHør og Ekstrabladet kæmper for at få læsere i disse tider, simpelthen fordi ingen længere gider betale dem for at chikanere andre.

    Kom igen… hæld foreksempel rød maling ud over Løkke Rasmussen. Det giver forsider i farver oven i købet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club