Købmandshuset, der rummer Dagrofas dagligvarekæder Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, samler nu sin taktiske kommunikation for alle kæderne på ét bureau.
Det sker efter en konkurrence, og udfaldet er noget af en overraskelse. Købmandshuset har nemlig valgt at placere budgettet hos Envision. Overraskelsen ligger i, at Envision i forvejen håndterer tilbudsaviserne for Føtex og Bilka – og det bliver man ved med.
Med beslutningen indebærer det et farvel til både 727, der havde Spar, og RetailPeople, der har stået for tilbudsaviserne på henholdsvis Meny, Min Købmand og Let-Køb (RetailPeople har taget konsekvensen heraf og lukker nu bureauet. Læs mere her.)
Hertil kommer, at selskabets mediabureau, BPN, også har hjulpet med taktiske opgaver under den paraply, som Partners har udformet. Også den del flytter til Envision.
Endelig bliver Envision også Menys primære bureau. Det betyder dog ikke, at relationen til Partners er stoppet, selv om man ikke lige nu har brug for dem.
“Med valget af Envision forenkler vi vores bureau-setup. Det giver os nogle stordriftsfordele og øget fleksibilitet. Men det giver os også mulighed for at styrke vores kreative indsats og kommunikationen med forbrugerne i alle kæder. Her vil vi løbende involvere de kompetencer, som vi finder bedst til opgaverne,” siger marketingdirektør Christian Higraff, Købmandshuset.
Et eksempel er lanceringen af Menys kort-koncept, hvor man får rabatter ved brug af Dankortet. Her har man anvendt Patchwork.
Konkurrerende kæder
Det er ikke første gang, at Dansk Supermarked og Købmandshuset krydser hinanden på bureaufronten. Tidligere på efteråret placerede Bilka et projekt med at lave film hos Partners.
Det må dog stadig betragtes som usædvanligt, at Envision kan håndtere taktisk kommunikation for begge selskaber. Men at der er åbnet op for det, starter formentlig hos Dansk Supermarked selv.
Selskabet besluttede nemlig for et par år siden at samle al markedsføring af Føtex og Bilka hos Envision. Men siden har man både placeret projekter for Bilka hos Agency Spring og Partners samt en god del af Føtex’ markedsføring hos Kunde & Co.
Christian Higraff er ganske afklaret.
“Kigger man bredere ud i konsulentverdenen, så er det ikke ualmindeligt, at firmaer kan håndtere konkurrerende kunder. Jeg har fuld tillid til, at de kan håndtere det, og mener faktisk, at det er både vores og andre kunders fordel, at Envision på denne måde kan bygge solide kompetencer op,” siger Christian Higraff.
Forbrugernes interesse for tilbudsaviser er dalende, men Dagrofa-kæderne vil fortsat have en omfattende produktion, som dog bliver suppleret med en betydeligt satsning på øvrige platforme
“Vi har allerede taget et stort skridt for at udvikle fremtidens, digitale fordelsprogram i Meny. Her udfoldes essensen af gennemtænkt omnichannel, og vi er kun lige startet. Envision er en partner, der har stor indsigt i hele den rejse, vi er på,” siger Christian Higraff.
Envision overtager arbejdet med tilbudsaviserne i 2016.