Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bilka har bidraget til en meget betydelig vækst hos Envision. Både på top og bund. Væksten flytter bureauet op på listen over landets største.

At vokse med over en tredjedel når udgangspunktet er en bruttoavance på 75 mio. kr. er noget af en præstation. Det er en vækst der svarer til et mellemstort reklamebureau.

Men det er hvad Envision præsterede i sit seneste regnskab, der sluttede 30. september. Dog nok ikke helt overraskende. For ved indgangen til i år overtog Envision hele Bilka fra Zupa Recommended og håndterer dermed både Bilka og Føtex. Det tab har gjort meget ondt på Recommended – og rigtig godt på Envision – som i øvrigt har kunnet få en pæn slat af væksten ned på bundlinjen.

Væksten lægger op til, at Envision bliver Danmarks næststørste reklamebureau. Hidtil har Zupa Recommended været det største, og Kunde & Co det næststørste. Men Envision overhaler nu både Recommended og People Group på tredjepladsen – selvfølgelig forudsat, at People Group ikke præsterer en betydelig vækst i indeværende år.

Adm. dir. Mona Juul vil ikke tilskrive hele væksten til Bilka.

“Den største del af væksten på omsætning skyldes selvfølgelig Bilka – men heldigvis ikke udelukkende. Der er også kommet en del andet til. Og så er der lidt, som er forsvundet. Samlet giver det en stor vækst på omsætning,” siger Mona Juul og fremhæver Dragsbæk, Krifa, Bellevue og Ilva, som noget af det, der er kommet til.

Mona Juul kan samtidig glæde sig over, at det er lykkedes at opretholde en meget høj overskudsgrad sideløbende med den markante vækst. Den lander på 21 mod 21,6 året før. Det er en overskudsgrad, som mange af hendes bureaudirektør kollegaer vil misunde hende.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. For sideløbende med det meget flotte regnskab, varsles det i beretningen, at overskuddet vil faldet med formodentlig 20 pct. i indeværende regnskabsår. Det hænger sammen med, at Envision er i gang med at sige farvel til en meget stor kunde (læs mere her: Elektronikkæde flytter al markedsføring til Norge).

Nøgletal for Envision

  • Bruttoavance 102,4 mio. kr. +36,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 957.009 kr. +3,2 pct.
  • Lønandel 64,1 (59,2)
  • Resultat af primær drift +21,459 mio. kr. +32,2 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club