Epoke slutter: Fakta skifter slogan

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fremover tager det ikke kun 5 minutter at handle i Fakta. Nu er det bare ”sund fornuft”. Og kampagnen bliver ”mere kedelig”.

Uncle Greys kampagne for Fakta med, at “det tager kun 5 minutter” har fejret store triumfer, positioneret Fakta gennem mere end 10 år og vundet det meste, der kan vindes af reklamepriser.

Nu skifter kæden slogan. Fremover tager det ikke kun 5 minutter – Fakta er slet og ret “sund fornuft”. Samtidig vil markedsføringen blive mere taktisk præget. Men stadig med Uncle Grey som bureau.

Skiftet skyldes, at Fakta over de seneste to år har udvidet sit vareudvalg, så forbrugerne nu kan få næsten alle de varer, de har behov for til deres daglige forbrug.

“Vi har øget antallet af varenumre med 20 procent – specielt inden for fersk kød, frugt og grønt, mejeri og brød. Derfor har vi nu et udvalg, som dækker de fleste familiers dagligvarebehov, så man ikke behøver at gå i andre butikker. Man kan stadig gøre indkøb i Fakta på 5 minutter, men vi har fået flere varer, der gør det til sund fornuft at bruge lidt længere tid,” siger adm. direktør Michael Christiansen, Fakta.

Kæden lægger an til en massiv markedsføring, så sloganet på sigt bliver lige så tæt forbundet med Fakta, som “5 minutter”.

“Det stærke ved det nye slogan er at det både kan anvendes internt og eksternt. For kunderne betyder det friske varer, god kvalitet, stort udvalg, ansvarlighed og alt til discountpriser, mens det for medarbejderne betyder købmandskab, god kundeservice, karriere udvikling, tryghed og ansvarlig ledelse,” siger Michael Christiansen.

Fakta vil fortsætte med at være meget synlig på tv – men kampagnen vil blive mere taktisk præget.

“5 min har været en fantastisk gennemført kampagne, og filmene har virket godt. Men nu vil vi gerne fortælle mere direkte, hvad vi egentlig kan, så vi bliver nok lidt mere kedelige – til gengæld mere direkte,” siger Michael Christiansen og tilføjer:

“Vi vil selvfølgelig fortsat have et glimt i øjet.”

Han udelukker ikke, at man på et tidspunkt vil lancere et nyt univers.

“Det er dog ikke på dagsordenen lige foreløbig,” siger Michael Christiansen.