Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

McKinseys 111 medarbejdere tjener i gennemsnit mere end, hvad en bureauansat omsætter for: 2,2 mio. kr.

Den gennemsnitlige personaleomkostning pr. medarbejder hos McKinseys 111 ansatte er 2,237 mio. kr. Det viser en analyse af management-virksomheder, som Danske Erhverv har lavet, og som omtales i Berlingske.

Vi lader tallet stå: 2,237 mio. kr.

Til sammenligning kan man kigge på bureaubranchens nøgletal. En gennemsnitsløn på over 2,2 mio. kr. er det firedobbelte af den gennemsnitlige personaleomkostning hos de ca. 200 bureauer i Bureaubiz’ årlige bureaurapport. Det er næsten det dobbelte af branchens højeste lønninger, som man finder hos det lille bureau, Kommunikationsbureauet København.

Ja, det er faktisk højere end, hvad de fem medarbejdere i Kommunikationsbureauet København i gennemsnit præsterede af bruttoavance.

Nu er McKinsey i en liga for sig selv, som det anføres i artiklen. Men nr. 2. på listen er Boston Consulting Group, og her er gennemsnitslønnen på 1,691 mio. kr. Kun tre bureauer ud af ca. 200 kan præstere en bruttoavance pr. medarbejder på over det niveau – og ingen kan selvsagt præstere lønninger, der kan matche Boston Consulting Groups.

Nr. 3 på listen er Quartz+Co, som netop har gjort sig bemærket ved at hente en kontaktdirektør fra People Group med henblik på at udfordre reklamebureauerne på både strategi og kreativitet. Her er gennemsnitslønningerne for de 139 ansatte “helt nede” på 1,222 mio. kr.

Dansk Erhvervs analyse får ikke meget medvind fra konsulenterne. McKinseys leder, Søren Fritzen, afviser overhovedet at kommentere rapporten, mens Boston Consulting Groups ledende partner, Ulrik Sanders, afviser tallene som skrupforkerte.

“Det er umuligt at vurdere aflønningsforhold på baggrund af eksterne regnskaber i en virksomhed som vores,” siger han til Berlingske.

Hos PA Consulting er man dog mere meddelsom, og her kan man godt genkende tallene. Firmaet er placeret i midten med gennemsnitslønninger på “kun” lige over en million kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club