Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Lige nu handler medierne om finanskrisen, men på et tidspunkt vil fokus flytte over på alle dem, der bliver ramt af den. Som f.eks. landmanden fra dagens aviser, der har fået aflyst en udvidelse af sin bedrift.

I mandags slog Steffen Lüders fra GCI Mannov fast, at finanskrisen vil sprede sig som ringe i vandet og også komme til kommunikationsbranchen.

Dagens aviser synes at bekræfte den påstand.

Jyllands-Posten fortæller f.eks. om en landmand, hvor banken har trukket sig ud af en planlagt udvidelse af bedriften, og Børsen fortæller, at bankerne søger at presse virksomhederne til at afdrage på gæld, fordi bankerne mangler penge. Desuden fortæller Børsen om, at der er udsigt til en byge af nedjusteringer i virksomheder og at IMF (den internationale valutafond) er på vej med en betydelig nedjustering af udsigterne for den globale økonomi.

Jyllands-Posten kan desuden fortælle, at dagbladenes annonceomsætning bløder.

Og hvis nogen ikke har bemærket det, så har det danske aktiemarked i dag været på en ordentlig rutschetur fra plus til stort minus, til nul og tilbage i minus. Desuden er den såkaldte interbank-rente er steget til rekordniveau.

Men hvad betyder en landmand for kommunikations-branchen? Hun er et symptom på, at ringene fra finanskrisen breder sig.

Steffen Lüders synes, at tegnene har været der i flere uger, og han tror, at vi på et tidspunkt vil komme til at se mange flere af den slags historier.

“Lige nu er mediernes fokus på finanskrisen, men når der på et eller andet tidspunkt falder ro over feltet, så vil vi komme til at opleve et tiltagende fokus på mere lokale og generelle historier om dem, der er blevet ramt af finanskrisen, og derved vil finanskrisens effekt blive mere synlig. Det kan virksomhederne lige så godt forberede sig på”, siger Steffen Lüders og tilføjer, at en krise ikke kun er negative historier:

“Vi vil også komme til at opleve virksomheder, der formår at se nogle muligheder i et hårdt marked som det, der venter os. Det er jo på sådanne tidspunkter, der kan vindes markedsandele, hvis man har musklerne, mens andre bliver sat under pres. Man skal selvfølgelig have en ide at arbejde ud fra, men den skal kunne forankres i organisationen og derfor skal man kunne håndtere en omstillings-proces. Behovet for forandrings-ledelse og -kommunikation har aldrig været større end nu, og det er i hvert fald det, vi selv vil søge at udnytte. Vi har sammen med Kraft & Partners tilrettelagt en tre-trins-raket, hvor vi kan hjælpe virksomheder med omstillingsprocesser”, siger Steffen Lüders.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club