Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Jakob Kahlen har fundet sammen med bl.a. Ronnie Job og to andre om et firma, som de ikke selv kalder for et bureau.

Da Jakob Kahlen tidligere i år stoppede som kreativ direktør hos B&O Play skete det med en lidt vag formulering om, at han ville starte et nyt firma af en slags.

Nu kan der sættes navn på – og navn på, hvem han gør det sammen med. Og det er blevet et hold af erfarne kræfter, der samles om et nyt – ja, hvad er det egentlig?

”Vi er et kreativt laboratorium for nye idéer.” siger Jakob Kahlen.

Navnet er blevet Trouble, og det blev lanceret på de sociale medier i går på arbejdernes internationale kampdag. Ikke helt tilfældigt – men i Troubles tilfælde handler det om at gå til kamp for nye ideer.

Trouble har fire stiftere, der hver ejer 25 pct. På det daglige hold finder man ud over Jakob Kahlen:

  • Marcus Fuchs, Design Director Han er uddannet Interaktiv Designer fra DMJX og har siden 2010 arbejdet som Art Director hos Hello Monday, hvor han også var Associate Partner.
  • Anders Emil Møller, Managing Director. Han har i de seneste seks år stået bag Politikens digitale aktiviteter i jobbet som digital udviklingschef. Anders Emil er fortsat fast klummeskribent om digital økonomi og internetfænomener i Politiken, og han er uddannet cand.comm og journalist.

Herudover har de fået Ronnie Job med på holdet i rollen som arbejdende bestyrelsesformand.

Han er kendt som en af hovedarkitekterne bag PeopleGroup, som han stiftede i 2000 sammen med Jan Duckert og Henrik Juul. I 2008 købte WPP tre af PeopleGroups store selskaber AdPeople, SoftwarePeople og GraphicPeople, og Ronnie blev global CEO for Enfatico (senere, AdPeople Worldwide). Herudover er Ronnie Job med i bestyrelsen i bl.a. Danske Spil og CEGO.


Trouble – fra venstre: Anders Emil Møller, Ronnie Job, Marcus Fuchs og Jakob Kahlen.

Det vil være nærliggende at tale om et nyt bureau – selv taler de dog mere om et laboratorium.

”Der sker en masse spændende ting i disse år, hvor den kreative energi flytter sig et helt andet sted hen. Væk fra etablerede virksomheder, design- og reklamebureauer og selv nye digitale udviklingshuse. De dygtigste folk vil være i centrum af den nye energi og den kan ikke bare sådan sættes på formel. Helt nye muligheder blomstrer i alle varianter og størrelser og for alle kompetencer inden for det kreative,” siger Jakob Kahlen og fortsætter:

”Den kreative energi fører til en masse ballade i markederne, som kan være irriterende for etablerede virksomheder – men som er uundgåelig. Derfor vil vi bruge vores kreative energi på at sammensætte nye og anderledes kompetencer sammen med etablerede virksomheder, for at presse os og dem mod nye ideer. På samme måde vil vi samarbejde med start-ups, der gerne vil fokusere på deres kernekompetencer og samtidig skalere og raffinere deres ideer, så de bliver karaktérfulde og slagkraftige. Derfor kan det ligeså godt være vores egne idéer, der skal foldes ud som start-ups i selskab med de rette.”

Jakob Kahlen fremhæver, at man over for start-ups vil arbejde som en slags incubator for både nye ideer, penge, organisation etc.

Netværksbureau

Ambitionen bag virksomheden er ikke at bygge en stor organisation.

”Vi fire er kernen. Vi vil nok komme til at blive lidt større, men grundlæggende vil vi arbejde med vores netværk fra projekt til projekt. Det er hele pointen med et laboratorium. Og det er lige præcis et af problemerne i de etablerede virksomheder; at de mister fleksibilitet, når de bygger fabrikker. Når vi kigger på de projekter, vi er kommet i gang med, så er de så forskellige, at vi ikke vil rumme de nødvendige kompetencer i egen organisation. Vi vil skabe et unikt netværk,” siger Jakob Kahlen.

Ronnie Job har selv siden sin afgang fra Adpeople arbejdet med innovations-projekter, og da Jakob Kahlen begyndte at tale med forskellige folk om sine tanker, blev de bragt sammen.

”Dialogen afspejlede, at vi delte mange tanker og værdier, og derfor var det oplagt for mig, at gå sammen med de tre stærke folk. Den rolle, jeg er tiltænkt som bestyrelsesformand, passer mig desuden rigtig godt,” siger Ronnie Job.

Kommentarer

  1. Stort tillykke Ronnie +++.
    Spændende projekt!
    Go vind. Kh Jette

  2. Pøj pøj med det Jakob og Co – det lyder super spændende

    Ulrik

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club