Erhvervslivet forstår ikke de sociale medier

FiG

En analyse fra Harvard Business Review fortæller, at virksomhederne er mere optagede af at ”larme” end af at lytte og forstå.

Selvom virksomhederne er blevet bedre til at inddrage de sociale medier, så er der reelt mange problemer i forhold til at forstå dem og dermed bruge dem rigtigt.

Det er en af konklusionerne i en ny analyse, der er gennemført af Havard Business Review Analytic Services og sponsoreret af SAS Institute. Analysen omfatter 2.100 af magasins abonnenter.

Undersøgelsen viser, at mange virksomheder er mere fokuserede på at “larme” end at forstå og deltage i de diskussioner, der er om dem i de sociale medier.

Halvdelen anser øget opmærksomhed om virksomheden og dens produkter som den primære fordel ved de sociale medier.

Blot 25 pct. mener imidlertid, at det virker, hvilket sandsynligvis hænger sammen med den manglende brug af analytiske værktøjer.

Ligeledes interessant er det, at 23 pct. siger, at de sociale medier hjælper dem med at måle, hvad der bliver talt om, men kun ganske få anser det for en fordel, at de kan måle, hvor tit virksomheden diskuteres. Blot 18 pct. kan desuden identificere, om omtalen er positiv eller negativ.

Blandt resultaterne kan desuden nævnes:

  • 75 pct. af virksomhederne ikke ved, hvor deres kunder taler om dem
  • 31 pct. måler ikke på effekten af de sociale medier
  • Blot 23 pct. analyserer, hvad der tales om i de sociale medier
  • Blot 7 pct. integrerer de sociale medier med deres marketingaktiviteter, som f.eks. kampagnestyring og CRM.

“Virksomhederne forpasser chancen for at markedsføre deres produkter effektivt og pleje deres omdømme. De ved ikke, hvem der taler om deres brand, produkter eller services, for slet ikke at tale om de positive og negative følelser, der kan være i omløb i de sociale medier,” siger Tom Davenport, en af verdens førende eksperter inden for forretningsanalyse og forfatter til en lang række ledelsesbøger. Han fortsætter:

“De vurderer ikke, hvilken indflydelse det har, når nogen roser eller kritiserer dem, og de tester ikke deres marketingbudskaber, videoer osv. Kort sagt, de går glip af marketingmulighederne.”

Lars Sander Matjeka, direktør i SAS Institute, tilføjer:

“Selvom analysen er gennemført blandt virksomheder internationalt, er der intet, der tyder på, at det skulle forholde sig anderledes for dansk erhvervsliv. Med nogle få undtagelser er vores oplevelse, at danske virksomheder nok har fået øjnene op for vigtigheden af de sociale medier, men de bruges kun til monolog. Dialogen, som forudsætter, at man lytter, analyserer og handler, er stadig ukendt land for det store flertal, hvilket er en skam, for de sociale medier giver først for alvor effekt på bundlinjen, når kommunikationen er tovejs.”