Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mærsk McKinney Møller er død 98 år. Han blev et brand større end Kongehuset og rederiet selv.

Hvis ikke du allerede har læst det – Mærsk McKinney Møller er død 98 år gammel. Men man skal have siddet i heldagsmøde eller noget andet for ikke at have opdaget det, for han har ryddet de fleste netmediers forsider, og på TV 2 News har selv den norske massemorder, Anders Behring Breiviks, første dag i retten måtte vente mere end en halv time i TV 2 News kl. 12.

Så var man i tvivl om hans betydning for Danmark, så burde den hermed været fejet af banen.

I dag og i morgen vil man kunne læse mangt og meget om alt det han har skabt som erhvervsleder. Men på dette medie vil vi dvæle et kort øjeblik ved det forhold, at Mærsk McKinney Møller ikke bare var en topchef og virksomheds-ejer, der har skabt en virksomhed med en international position uden sidestykke i Danmark.

“Mærsk blev et større ikon og brand end både kongehuset og rederiet selv,” som Mensch’s adm. dir. Bjørn Stene konstaterer.

Det er ikke mere end en uge siden han deltog i A.P. Møller Mærsks årlige generalforsamling og vanen tro delte autografer ud og blev modtaget som en anden rock-stjerne.

Han var en topleder, der forstod betydningen af navnet og værnede om det. Og så var han måske den danske erhvervsleder, der mere end nogen anden er lykkedes med værdiledelse.

Tænk f.eks. på de to ord “rettidig omhu”, som Mærsk McKinney Møllers far gav videre til sin søn, og som han har gjort til et begreb i erhvervslivet, som finder ind i masser af artikler – eller udtalelser – når virksomheders direktører skal tale om regnskaber eller nødvendige beslutninger.

Mærsk McKinney Møller var ikke en hyppig gæst i marketingspalterne – og virksomheden er endda ofte blevet beskyldt for at være tillukket.

Det betød dog ikke, at journalister nødvendigvis havde svært ved at få kontakt til ham, mens han stadig var A.P. Møllers daglige leder. Det betød blot, at han ikke nødvendigvis havde nogen kommentarer.

Han havde styr på kommunikationen, han havde styr på værdierne – og han havde styr på forretningerne. Sådan bliver man et superbrand.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club