Nyansat Essencius-direktør skal drive vækst

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Essencius ansætter Søren Rosengaard som adm. direktør som del af en ny vækststrategi, der baserer sig på brandaktivering.

For første gang i kommunikationsbureauet Essencius’ tiårige levetid får bureauet en administrerende direktør i ledelsen.

Den nye direktør i bureauet er Søren Rosengaard, som man har hentet i Telenor, hvor han i en årrække har fungeret som business development director.

Søren Rosengaard fortæller om sine tanker i forhold til sin nye stilling, der er skabt med fokus på fremtidig vækst hos Essencius:

”Trenden i branchen peger på færre, større og længerevarende brandaktiverende kommunikationskoncepter, og her står Essencius stærkt med en række koncepter, der har fungeret over flere år og koncepter, der kombinerer events med en længerevarende PR-indsats. Brands, der opleves, huskes – længe. Det er et ønskescenarie at drive vækst på sådan et grundlag, som findes i Essencius”.

Frigøre kernekompetencer
Baggrunden for ansættelsen af Søren Rosengaard er, som det fremgår, at Essencius gerne vil vækste sin forretning og kunne fokusere på det, som bureauet mener at være bedst til.

Partner Christina Schärfe Lambach forklarer:

”Vi startede bureauet, fordi vi er dygtige til at kommunikere – ikke nødvendigvis til at lede og administrere. Det er Søren, og derfor er vi meget glade for at få ham ombord.”


Essencius-partner, Christina Schärfe Lambach, forudser, at tilgangen af Søren Rosengård vil have positiv betydning for bureauet på flere fronter.

I forhold til, hvad tilgangen af Søren Rosengaard kommer til at betyde for bureauet i det daglige, siger Christina Schärfe Lambach:

”Vi fire øvrige partnere har sammen med vores teams primært fokus på kunderne. Og det er godt for kunderne, men gør, at bureauets udvikling kommer i anden række for os. For Søren bliver bureauets udvikling førsteprioritet – tæt fulgt af et fokus på at rykke os yderligere i en digital retning.”

I forhold til sine kommende arbejdsopgaver siger Søren Rosengaard:

”Jeg glæder mig til at tilføre nogle gode strukturer omkring det at drive en professionel forretning med vækstambitioner. Jeg tror på, at processer, systemer og ledelse skal være enkelt og have som mål, at der frigøres tid til det, som det egentlig handler om: kreative og effektfulde projekter for vores kunder.”

Brandaktivering som vækstlokomotiv
Et af de fokusområder, som skal danne grobund for Essencius’ vækst, er brandaktivering. Med Søren Rosengaard i spidsen er det bureauets mål at “udfordre den klassiske ’se mig’-markedsføring og bygge varige relationer til kundernes målgrupper”. Det siger Søren Rosengaard, inden han fortæller videre om bureauets tilgang markedsføring:

”Det er ikke nok at være synlig. Du skal være kendt, elsket og husket. Du skal også være både ønskbar, delbar og fortælbar. Vi er meget ambitiøse på vores kunders vegne og går efter at skabe en brandfortælling, der er så god, at andre vil gøre den til deres.”

Om hvordan man vil opnå det, uddyber han:

”Vi vil få brandet ind under huden på målgruppen via flere kanaler og ved at bygge en række kontaktpunkter før, under og efter en brandaktivering.”

Digital forkærlighed
Søren Rosengaard har gennem sit tidligere job i Telenor arbejdet i ti år med digital transformation, mobile first og IoT (Internet of Things).

I forbindelse med brandaktivering og opbygning af kontaktpunkter med målgrupper vil Søren Rosengaard trække på sin omfattende digitale erfaring. Fokus i hans nye arbejde vil også gå på at skabe nye digitale services, fortæller han:

”Nye digitale services skal have tilknytning til vores kernekompetencer. Det kan for eksempel være en digital platform forankret i et brandaktiveringskoncept, men det kan også være noget mere jordnært som et digitalt værktøj, vi stiller til rådighed for vores kunder, så de kan følge effekten af brandaktiveringskampagner. Enkle værktøjer, der synliggør ROI på en kampagne, står højt på dagsordenen,” slutter Søren Rosengaard.

Siden etableringen i 2008 er Essencius på organisk vis vokset til 20 medarbejdere.