Et af Danmarks største mediebudgetter skifter bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Danske Spil har afsluttet sin bureaukonkurrence og det blev til ugunst for en mangeårig samarbejdspartner, mens man dårligt kan få armene ned i Pilestræde.

Når det gælder reklamebureauer, er Danske spil splittet op i forskellige selskaber, der vælger hver deres bureauer.

Sådan er det ikke med mediebudgettet. Her har man holdt det hele samlet, og dermed er det et af Danmarks absolut største mediebudgetter, der hen over sommeren har været i udbud.

Afgørelsen er truffet, og det blev til en bitter pille at sluge for OMD, der har været mediebureau for koncernen igennem en årrække.

Til gengæld kan man næsten ikke få armene ned hos Aegis.

“Danske Spil er så stort et budget, at det i sig selv kan flytte markedsandele,” siger Lars Bo Jeppesen, der er adm. dir. for Aegis Media.

Kontrakten går i gang allerede d. 1. oktober, så den nye kunde får betydning allerede i år, men vil først slå fuldt igennem i 2012. Lars Bo Jeppesen forventer, at der bliver behov for en oprustning.

“Aegis samlet matcher meget godt Danske Spil, og derfor er det Aegis, vi har spillet ind. Konkret vil Danske Lotterispil blive håndteret af Carat, mens Danske Licensspil vil blive placeret hos Vizeum,” siger Lars Bo Jeppesen og fortsætter:

“Jeg tror dog, at Danske Spil vil få betydning for hele koncernen, fordi jeg forventer, at man ønsker at spille på alle platforme. I hvert fald har digitale kompetencer spillet en stor rolle i pitchen.”

Aegis var ud over OMD oppe mod tre GroupM bureauer – Mediacom, MEC og Mindshare. Aegis er Danmarks største – eller næststørste mediebureau – alt afhængig af, om man slår GroupM sammen.

Aegis er dog et af de mest fremgangsrige mediebureauer gennem de senere år, og i 2010 præsterede man den bedste overskudsgrad med imponerende 22,5.