Mindeord: Morten Jersild døde i torsdags. Han vil om noget blive husket for sine mange meningskampagner, der definerede genren i Danmark. Tidligere direktør i Huset Markedsføring, Steen Læssøe, har skrevet mindeord.

Mange ser 1970’erne og 80’erne som en gylden periode for dansk reklame. Det var før TV, og hvor en række markante print-kampagner så dagens lys. Flere er blevet “klassikere” og har tjent som inspiration for senere generationer af reklamefolk og kommunikatører.

Mange af de yngre kreatører og strateger bag var igennem bureauet Bergsøe, og har senere været med til at præge den danske reklamebranche

Det gælder også Morten Jersild, der efter Bergsøe-tiden har været centralt placeret i den danske bureauverden som ejer eller medejer af en række virksomheder.

Jersild viste vejen, da han i 1969 etablerede Morten Jersild AS som en Hot Creative Shop. Hans udgangspunkt var at gøre det komplicerede enkelt og det enkle interessant. Det har gennemsyret hele hans professionelle liv og bragte ham hæder som en af Danmarks mest innovative i 70’ernes imageanalyser.

Det Morten Jersild nok vil blive mest husket for er, at han om nogen viste vejen for det amerikanerne kaldte Corporate Advocacy eller Issue Advertising. På dansk blev det til meningsannoncer og holdningsreklame.

Der var og er mange betegnelser. Det var først og fremmest Morten Jersild, der i Danmark beskæftigede sig med denne form for reklame i grænselandet til PR, og som i 1982 med udgangspunkt i IAAs definition karakteriserede meningsannoncer som: “Enhver form for betalt massekommunikation eller budskab, fra en identificeret kilde og i et konventionelt annoncemedium, som fremsætter et synspunkt omkring et emne, der har offentlighedens interesse – eller som gennem annoncering kan få det”.

Jersild stod bag en række meningskampagner – ofte i særdeles provokerende form – for kunder som: Grindstedværket, Thrige-Titan, Dansk Totalentreprise, Landbrugsrådet, BUPL, LO/FTF/AC og ikke mindst den legendariske nej kampagne for Folkebevægelsen mod EF.

Mange af disse i samarbejde med en anden af tidens sværvægtere AD’eren Peter Hiort. Netop politisk orienteret reklame er ikke omfattet af Markedsføringsloven, hvilket gav vide rammer for den ofte grænseoverskridende kreativitet, som netop Jersild og hans partnere blev berømte for.

Morten Jersild kunne godt lide at gå til stregen. Det gjaldt de fleste af de ting han engagerede sig i som kommunikationsmand og som flittigt bestyrelsesmedlem i en lang række foreninger og organisationer inden for specielt kunst og design.

Personligt har jeg altid oplevet ham som et beskedent og meget hjælpsom menneske, der var usædvanlig inspirerende og markant i sine holdninger, som han sjældent gav køb på. Måske et enfant terrible i visse sammenhænge. Men også et ordentligt menneske, som fik sat varige og væsentlige fodaftryk i den danske andedam!

Morten Jersild blev født den 21. september 1936 og døde den 23. april 2009.

Kommentarer

  1. En af reklamebranchens største begavelser er ikke mere.
    Personligt havde jeg den store og lærerige fornøjelse at arbejde sammen med ham som ADer på den første AIDSkampagne i Danmark. Et samarbejde – der udover at være udfordrende for sådan en yngre reklameknægt – også førte til endnu et samarbejde, der denne gang også indbefattede Niels Halding. Pludselig sad man der med to af branchens største begavelser!

    Morten Jersild formåede gennem de mange år, han gav branchen, at forvandle kommunikation til vedkommende reklame – og reklame til meningsfuld kommunikation.
    Den mere satte del af reklamebranchen var ikke altid enige med Morten – på den anden side var Morten heller ikke altid enig med dem.
    Løsninger behøvede ikke at være nemme og glide let ned.
    Han gik ud fra, at målgrupper kunne tænke og at de var interesserede i at blive udfordret intellektuelt. I virkeligheden brød Morten sig slet ikke om begrebet målgrupper – for ham var det tænkende mennesker, han henvendte sig til.

    Der bliver lidt mere stille hernede, når Morten ikke længere er her til at lave brand i den. På den anden side bliver der sikkert lidt mere gang i den i himmelen.
    Hvem ved – måske nedkommer Niels Halding og Morten Jersild snart med en imagekampagne for den øverste etage.

    Tak for alt, Morten.

    Søren Parup, Art Director og tekstforfatter.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club