Et af de store fyrtårne fra reklamens guldalder er slukket.

Mindeord: Morten Jersild døde i torsdags. Han vil om noget blive husket for sine mange meningskampagner, der definerede genren i Danmark. Tidligere direktør i Huset Markedsføring, Steen Læssøe, har skrevet mindeord.

Mange ser 1970’erne og 80’erne som en gylden periode for dansk reklame. Det var før TV, og hvor en række markante print-kampagner så dagens lys. Flere er blevet “klassikere” og har tjent som inspiration for senere generationer af reklamefolk og kommunikatører.

Mange af de yngre kreatører og strateger bag var igennem bureauet Bergsøe, og har senere været med til at præge den danske reklamebranche

Det gælder også Morten Jersild, der efter Bergsøe-tiden har været centralt placeret i den danske bureauverden som ejer eller medejer af en række virksomheder.

Jersild viste vejen, da han i 1969 etablerede Morten Jersild AS som en Hot Creative Shop. Hans udgangspunkt var at gøre det komplicerede enkelt og det enkle interessant. Det har gennemsyret hele hans professionelle liv og bragte ham hæder som en af Danmarks mest innovative i 70’ernes imageanalyser.

Det Morten Jersild nok vil blive mest husket for er, at han om nogen viste vejen for det amerikanerne kaldte Corporate Advocacy eller Issue Advertising. På dansk blev det til meningsannoncer og holdningsreklame.

Der var og er mange betegnelser. Det var først og fremmest Morten Jersild, der i Danmark beskæftigede sig med denne form for reklame i grænselandet til PR, og som i 1982 med udgangspunkt i IAAs definition karakteriserede meningsannoncer som: “Enhver form for betalt massekommunikation eller budskab, fra en identificeret kilde og i et konventionelt annoncemedium, som fremsætter et synspunkt omkring et emne, der har offentlighedens interesse – eller som gennem annoncering kan få det”.

Jersild stod bag en række meningskampagner – ofte i særdeles provokerende form – for kunder som: Grindstedværket, Thrige-Titan, Dansk Totalentreprise, Landbrugsrådet, BUPL, LO/FTF/AC og ikke mindst den legendariske nej kampagne for Folkebevægelsen mod EF.

Mange af disse i samarbejde med en anden af tidens sværvægtere AD’eren Peter Hiort. Netop politisk orienteret reklame er ikke omfattet af Markedsføringsloven, hvilket gav vide rammer for den ofte grænseoverskridende kreativitet, som netop Jersild og hans partnere blev berømte for.

Morten Jersild kunne godt lide at gå til stregen. Det gjaldt de fleste af de ting han engagerede sig i som kommunikationsmand og som flittigt bestyrelsesmedlem i en lang række foreninger og organisationer inden for specielt kunst og design.

Personligt har jeg altid oplevet ham som et beskedent og meget hjælpsom menneske, der var usædvanlig inspirerende og markant i sine holdninger, som han sjældent gav køb på. Måske et enfant terrible i visse sammenhænge. Men også et ordentligt menneske, som fik sat varige og væsentlige fodaftryk i den danske andedam!

Morten Jersild blev født den 21. september 1936 og døde den 23. april 2009.