Af Peter Engholm, journalist

Envision får pr. 1 april ny direktør efter Anders Tranæs, der efter treethalvt år på posten har fået mulighed for at søge en ny karrierevej.

Vejen til toppen i et landets største reklamebureauer, Envision, går tydeligvis via COO-posten – og et opkøb.

Da Anders Tranæs blev adm. direktør i 2018, havde han været bureauets COO i godt et par år. Nu afløses han på den øverste post af Mads Duzenius Christensen, der har været COO siden 2020. Deres indtræden i Envision skete i begge tilfælde via en bureauhandel.

Gennem 2010’erne var Mads Duzenius CEO i det kreative bureau Anew, der i 2018 blev købt af Envision. Anders Tranæs var CEO for Marv (tidl. Aarhuskontoret), der i 2016 blev helt opkøbt af til Envision.

I en pressemeddelelse kaldes Mads Duzenius Christensen da også ”en naturlig afløser” for Anders Tranæs, der efter tre et halvt år på posten har fået mulighed for at ”søge en ny karrierevej” – hvad dette går ud på, ligger endnu ikke fast.

Anders Tranæs får dette skudsmål af bestyrelsesformanden i Envision, Jens F. Kofoed:

”Anders afleverer en forretning i god form, hvor resultatet af de strategiske tiltag, der er blevet arbejdet på de seneste år, for alvor begynder at vise resultater.”

Og nøgletallene bakker ordene op: Det ser ud til, at det er lykkedes at stabilisere forretningen i 2021, således at bruttoavancen fik et nøk op – til lige knap 78 mio. kr.

Dermed fastholder Envision sin placering lige omkring Top5 blandt landets reklamebureauer. Omvendt giver de strategiske tiltag, som Jens F. Kofoed omtaler, også god mening, for det er skrumpet siden 2017, hvor bruttoavancen var 114 mio. kr. og overskuddet 25 mio. kr.

Envision i transition 
Envision har de senere år bevæget sig væk fra den traditionelle tilbudsavis-produktion. Den faldende bundlinje er også historien om flere års investeringer i bl.a. filmproduktion samt digitale og strategiske kompetencer. Og et øget fokus på offentlige udbud.

Med Mads Duzenius Christensen får bureauet ”en mand, der med sine analytiske evner og strategiske tilgang til kommunikation skal udvikle og modernisere bureauet forretningsmæssigt og sikre bureauets fortsatte position blandt de absolut største i Danmark” hedder det i pressemeddelelsen.

Hvem der afløser Mads Duzenius Christensen som COO i Envision, er endnu ikke afklaret.

Envision indgår i First Chair Group, som også tæller Gorm Agency, Harbinger PR, A-2, Rodkjær Event, Pluss Leadership samt Unique Human Capital.

Nøgletal 2020/21– Envision

  • Bruttoavance 77,99 mio. kr. +1,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 838.602 kr. +7,4 pct.
  • Lønandel 75,3 (77,9)
  • Resultat før skat +5,056 mio. kr. -53 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club