De unge, der sender ind til Young Creative Circle Award, YCCA, får deres arbejde bedømt af voksen-juryen – altså de samme, som bedømmer arbejdet fra bureauerne og annoncørerne.
Men to studerende – begge 3. års på Kreativ Kommunikation, DMJX – sender på selve jury-dagen en opfordring til CCA-jury: ”Vote to inspire”
Opfordringen tager afsat i Creative Circles eget svar på, hvorfor man skal hædre kreativitet: Fordi det er for let at være konservativ og gøre, som man plejer.
”Der er masser af talent i Danmark, hvilket også er blevet bevist de seneste år i bl.a. D&AD, Future Lions og senest i Young Guns Award. Så lad os huske, hvad det er, vi brænder for, og minde hinanden om, at kreativitet er inspirerende, når det sætter nye standarder,” hedder det i opfordringen fra Stefan Arnoldus og Tau Rosenberg.
”Det er et flinkt opråb. Vi synes, at YCCA-juryen skal hive det fede frem – dét, der skiller sig ud. Shortlisten er for meget playing it safe og savner vildskab,” siger Stefan Arnoldus.
År tilbage var jeg med på juyrdagen som gæst og så de unges arbejder – jeg hæftede mig ved alle dem, der havde ikke fanget briefen. Så tror pokker, at juryen vælger sikkert …
”Det er der blevet strammet op på. Briefingen er blevet bedre – og foregår nu også på skolen. Juryen er også blevet briefet – og vi er blevet bedt om at udfordre briefen,” siger Stefan Arnoldus og fortsætter:
”YCCA-arbejdet skal være på briefen, naturligvis – men shortliste-arbejderne skal udfordre kunden. Det skal ikke være det, som kunden køber uden diskussion. Og det skal være det, som vi andre bliver inspireret af.
Han suppleres af Tau Rosenberg:
”Vi forstår udmærket, det er hårdt at være jurymedlem, og vi ved, at YCCA-vurderingen nok næppe er første prioritet. Men jeg håber med denne opfordring, at juryen vil være ekstra opmærksomme på at anerkende det arbejde som udfordre den sikre løsning.”
De to studerende har lavet en opfordring som indsendelser i form af en print og simpelt site, som allerede har fået support fra andre studerende.