Et nyt ord ændrede ministeriel kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Ministeriet for Børn og Undervisning lancerer i dag en anti-fraværskampagne … der slet ikke er sådan. Bureauet, der vandt udbuddet, indledte arbejdet med at finde på et nyt ord.

Alvorstung tale og en løftet pegefinger – så er stilen lagt for en klassisk kampagne, der skal nedbringe fraværet i de sidste klassetrin i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

Men da Envision tidligere på året – sammen med Pluss Leadership – vandt et udbud om en anti-fraværskampagne for Ministeriet for Børn og Undervisning, var tilgangen en helt anden:

“Arbejdet blev indledt med et nyt ord – vi ville skabe en tilstedeværelses-kampagne og fortælle de unge om det fede ved at møde i skole, og om vennerne, der savner dem, hvis de ikke gør. Tilstedeværelse har en tone og tilgang, der gør, at man begynder et helt andet sted,” siger Peter Boe, seniortekstforfatter på Envision.

Frem for bål og brand står den på kærlighed og overskud – et overskud, der næsten bobler over i en musikvideo, hvor skuespilleren Rasmus Bjerg har flere roller som følelsesladede undervisere, der venter – forgæves – på deres elever. Videoen er en kærlig parodi over Rasmus Seebachs “Lidt i fem”, instrueret af Spooner/Bonde og produceret af Jan P, M2Film.

Og for at understrege krammet i kampagnen hedder hjemmesiden Godt Du Kom – og er lavet af Nörd, det digtiale bureau, som Envision for nylig købte en halvpart i.

På sitet kan kan man sende en musikvideo, hvor man selv medvirker, til en klassekammerat – på samme måde som man kan bestille et wake-up call, med uddrag fra kampagnesangen, til én, der trænger til det.

Kampagnen lanceres i dag, hvor filmen – i en forkortet version – kan ses på bl.a. TV2, TV3 og MTV.