Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Stærk Reklamebureau havde et rigtig skidt år - men også det meste andet, Steen Stærk havde med at gøre i seneste regnskabsår, gik galt.

Efter at den engelske dronning for et antal år siden brugte udtrykket er det blevet lidt af en floskel. Men skal man beskrive det seneste regnskabsår i Stærk Holding, så forekommer udtrykket annus horribilis ret velvalgt.

10 mio. kr. i underskud.

“Jeg foretog nogle satsninger, som var forkerte, og jeg har været dårlig til at drive forretningen. Så ender det på den måde,” siger Steen Stærk ganske ærligt.

Det positive er, at der er ryddet op. Det kan ikke blive værre – faktisk er der nogle sager, der vil forbedre resultatet, hvis de falder positivt ud, men regnskabet bygger altså på det værst tænkelige.

Reklamebureauet kom ud af året med en markant nedgang og et underskud på 3,6 mio. kr.

“Vi har mistet en række kunder, og nogen er gået konkurs. Samtidig fejlbedømte vi udviklingen og kom for sent i gang med at tilpasse,” siger Steen Stærk.

I forbindelse med konkurserne har bureauet skullet slås med nogle kuratorer, der mener, at bureauet har fået udbetalt nogle penge uberettiget. Den første og største af sagerne er dog vundet nu.

Størstedelen af underskuddet på 10 mio. kr. relaterer sig til konkursen i Underline, et selskab som blev drevet af den tidligere Outbox-ejer, Michael Clausen. Outbox gik konkurs for et par år siden.

Steen Stærk risikerer et tab på mere end 6 mio. kr., fordi han har kautioneret for en række lån.

Det er dog under overvejelse at køre en erstatningssag på en 3. part, som vil kunne reducere kautionsforpligtigelsen betydeligt, men det er ikke besluttet endnu.

Der er tale om en 3. part, der har haft flere relationer til Stærk gruppen.

Det har hjulpet på økonomien, at der er solgt ud af nogle IT-satsninger, mens en anden af Steen Stærks satsninger, 3D selskabet Click-house, nu meldes i bedre gænge.

“Vores plan var at opnå godkendelse som leverandør til nogle af de store system-udbydere. Det tog bare meget længere tid end beregnet, og det har gjort ondt. Til gengæld er det nu lykkedes, og driften ser meget bedre ud her i det nye regnskabsår,” siger Steen Stærk.

Også reklamebureauet melder han nu om bedre drift i, men der er jo altså også en regning, der skal betales.

Stærk er afhængig af bankens opbakning, og Steen Stærk siger spøgefuldt, at han har fået en ny partner i form af Nordea.

“Men der er heldigvis ingen problemer. De har bakket op hele vejen,” siger Steen Stærk.

Nøgletal for Stærk Reklamebureau

  • Bruttoavance 5,635 mio. kr. -32,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 512.273 kr. -13,7 pct.
  • Lønandel 100,2 (85,1)
  • Resultat af primær drift -3,6 mio. kr. -28,5 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club