Af Peter Engholm 25@mail.dk

Vi gør os ikke meget i Gazeller, men gør en undtagelse, når et bureau kåres fem år i træk. Det sker ikke lige foreløbig igen – altså heller ikke at bureauet bliver gazelle igen.

Med den største tænkelige respekt for vækstvirksomheder så har Bureaubiz ikke travlt med at omtale Børsens kåring af Gazeller – eller rettere: vi kunne hurtigt få travlt med at omtale dem, for alene i år var der 2.143 af slagsen.

Der er da også flere tilfælde, hvor bureauer eller medier søger at få presse på kåringen, men vi plejer altså at se bort fra dem. Som f.eks. Vizeum, der pralede med at være blevet kåret som gazelle for andet år i træk.

Og dét er så afsættet til, at Bureaubiz undtagelsesvist omtaler Gazelle-kåringerne. For kigger man på, hvor mange gange i træk, man har opnået kåringen, så kan 2.143 af saglsen reduceres til 28, hvis kriteriet er at have været Gazelle i 5 år. Det har Adtomic.

“Og mig bekendt er der ingen andre bureauer imellem,” siger Søren Pedersen, adm. direktør i Adtomic.

Når han gerne vil bringe hyldesten på bane, skyldes det også, at det bliver sidste gang inden for en nærmere årrække, at bureauet kommer på gazelle-listen igen. Adtomic måtte i foråret blokere bremsen og skille sig af med 10 medarbejdere ud af godt 50. Samtidig har vækstbetingelserne ændret sig.

“Vi har bl.a. Carlsberg og Novo Nordisk, og vi er blevet store af at arbejde med driving clients som disse, der har presset os hårdt og lært os meget. Men hidtil har vi været et traditionelt reklamebureau. Nu skal den viden, vi har opnået på en række områder udnyttes og komme ud til flere kunder – i form af produktudvikling, pakke- og salgsklar viden, eller knowledge in action, hvis det skal være internationalt. Og det skal det. Vi er i fuld gang med processen, men vi bliver ikke gazelle igen foreløbig,” siger Søren Pedersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club