Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I England er McDonald's i gang med en kampagne, der fokuserer på, hvad man gør af gode ting. Se filmen.

Nogen taler om purpose marketing – andre om goodvertising. Men under alle omstændigheder, så er der de sidste par år blevet talt meget i Cannes om, at annoncører skal ville noget mere end blot sælge produkter. De skal gøre noget for verden, og det skal helst være en integreret del af deres marketing.

Det kommer så til udtryk på forskellig vis – og også McDonald’s arbejder med konceptet. F.eks. i England, hvor man har sat gang i en kampagne, der fokuserer på de landmænd, som går op i dyrevelfærd – og som leverer til McDonald’s.

Den anden film er kommet frem for få dage siden, og i den spiller træer hovedrollen – i særdeleshed et træ. Nemlig det som en landmand planter for at give skygge til sine høns, der leverer æg til McDonald’s.

Døm selv om kommunikationen lykkes.

“Vores kunder tænker ikke altid på, hvorfor vi gør, hvad vi gør – som at give børnebøger i Happy Meals eller at købe vores råvarer fra britiske og irske landmænd,” siger Alistair Macrow, CMO, til Marketing Magazine og fortsætter:

“Derfor bringer vi alle disse enkelte elementer i aktion i en samlet kampagne for hjælpe med at forstå det større billede – hvad McDonald’s er om og for at vise hvilken forskel vi gør for folks liv.”

Den første film handlede om McDonalds indsats på hospitaler:

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club