Et usvært farvel til ”Det ta’r kun 5 minutter”

Peter Engholm
25@mail.dk

Fakta vender ikke bare tilbage til sit gamle bureau – men også til den rolle, man havde tidligere. Men med en ny position og et nyt slogan.

Det skulle ske noget – og dét noget skulle være både basalt og nyskabende. Og Faktas kædedirektør gennem de seneste blot 15 måneder, Niels Karstensen, tog fat på driften og en ny positionering oven på et 2013, der gav et underskud på 100 mio. kr.

I mellemtiden havde discountkæden sagt farvel til sit bureau gennem 14 år, UncleGrey.

Men bureauet var ikke glemt, og respekten for det arbejde blev først udtrykt i Niels Karstensens undren over, at man havde udfaset sloganet ”Det ta’r kun 5 minutter” – for dét var det eneste, man på dette tidspunkt kunne hænge kædens identitet op på.

Og da den nye position var ved at blive lagt, var UncleGrey igen i tankerne – om end ikke med navns nævnelse.

”Jeg kunne huske fra en annonce ordene ”Farvel, min ven – vi ses snart igen”. Det var netop den tilgang, jeg søger i vores nye rolle. Hvem havde stået for det, spurgte jeg – og fik at vide, at det var UncleGrey. Dem skal vi da tale med, og derfor var det på mit initiativ, at UncleGrey skulle med i pithcen – det var ikke dem, der bankede på,” siger Niels Karstensen – mellem mejerivarerne og kaffen i en netop moderniseret Fakta i Æbeløgade på Østerbro i København.

”Det ta’r kun 5 minutter” var identiteten – hvad sker der med sloganet nu?

”Det udfaser vi. Det var UncleGreys idé at byde ind med noget nyt. Vores nye kommunikationsplatform bygger på ”Fakta – det er usvært”, bl.a. fordi nemt og enkelt lyder lidt mærkeligt. Dertil kommer vores position om at ville være Danmarks flinkeste discountkæde,” siger Niels Karstensen og peger – som eksempel – på døren ud til lageret:

”Der står ’Kun adgang for Danmarks flinkeste butikspersonale’ og ikke et simpelt ’Adgang forbudt’”.

Tilgangen er – understreger kædedirektøren – bl.a. at være ”humoristisk, men aldrig plat” og ”ansvarlig, men aldrig hellig”. Og fra begyndelsen af januar vil forbrugerne kunne opleve den nye markedsføring – også med Niels Karstensen som afsender – i tv, tilbudsaviser og andre medier.

Om farvellet til ”Det ta’r kun fem minutter” siger COO i UncleGrey, Carsten Bulow:

”Vi går ikke tilbage til det, kæden sagde engang, snarere tilbage til den rolle, man havde i sin tid – hvor man taler med sine kunder og ikke til sine kunder. Og selv om ’Det ta’r kun 5 minutter’ er en høj barre at måle sig op imod, så er Fakta anno 2015 en kunde, der viser os stor kreativ tillid. Vi ser frem til igen, efter et par års fravær, at være med til at sikre Fakta en markant stemme i markedet.”

Selv om kædedirektør Niels Karstensen peger på, at der fortsat er medarbejdere hos UncleGrey, som har været hele vejen med Fakta, så ser både han og Carsten Bulow dette som en ny begyndelse. Sidstnævnte siger:

”I de 14 år, vi arbejdede med Fakta i sidste omgang, var de jo en kunde, der tegnede bureauet kreativt, i et samarbejde, der både definerede det daværende Fakta og det daværende Uncle. Vi vælger derfor at se deres nyvalg af os som både strategisk og kreativ samarbejdspartner i denne proces som et godt billede på den udvikling, UncleGrey har været igennem de seneste år.”