Waoo er ejet af en række danske el-selskaber, der søger at tage en position på bredbåndsmarkedet. Det koster markedsføring – men så er det jo rart, at man kan få EU til at betale en del af den.
Det er Jyllands-Posten, som i fredags fortæller historien om, hvordan, det kan lade sig gøre.
Waoo har indgået et samarbejde med Movieurope om at give adgang til 400 film. Indtil årsskiftet er det gratis – derefter koster det 99. kr. om måneden.
Waoo indtræder som co-beneficiant og bruger et beløb på markedsføring, som Movieurope derefter får finansieret op imod halvdelen af gennem EUs Media Programme.
Movieuropes direktør, Niels Aalbæk Jensen forklarede til Jyllands-Posten, at EU hver år giver 7 mio. Euro (godt 50 mio. kr.) til støtte af europæiske video-on-demand platforme. Hele media programmet rummer 755 mio. kr. , og når nu EU gerne vil af med pengene, så ser han det som en god ide, at nogen af dem kommer til Danmark i stedet for at de ender i sydeuropæiske lande.
Jyllands-Posten kan dog fortælle, at det ikke har været alle bredbåndsselskaber, der kunne se ideen. Både Stofa og Fullrate afslog, fordi man ikke kunne se den forretningsmæssige ide – dels på grund af udbuddet af film og dels på grund af de betingelser, der stilles til at være en del af programmet.