Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kommissionen var bekymret for konkurrencen inden for tv-målinger, men har stillet sig tilfreds med WPP’s løsnings-forslag.

Verdens næststørste reklamekoncern, WPP, kan nu konstatere, at EU-kommissionen ikke vil lægge hindringer i vejen for en overtagelse af TNS Gallup.

Til gengæld ser det hårdere ud, hvad angår at overtale analyse-firmaets aktionærer. Den øverste ledelse i TNS Gallup anbefaler fortsat sine aktionærer at sige nej, og ved sidste tælling d. 12. september havde kun 11 pct. accepteret buddet. Derfor forlængede WPP fristen med 14 dage.

Kommissionen konstaterer, at en fusion mellem de to selskaber kan rumme konkurrence-mæssige bekymringer på markedet for tv-målinger i Europa samt på analysemarkedet generelt i Irland. Men WPP har foreslået, at sælge TNS Gallups analyseforretning i Irland samt at sælge enten WPP’s joint venture med AGB Nielsen eller TNS Gallups forretninger for tv-målinger, og dette har Kommissionen stillet sig tilfreds med.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club