Det er nøjagtig et år siden, at et rygte om et EU-forbud mod lakridspiben skabte røre i Danmark.
Nu kan firmaet bag lakridspiben, svenske Cloetta, så melde om et salg på 18 mio. piber, svarende til en omsætningsvækst på ikke mindre end 53 procent.
Det bedste lakridspibe-salg nogensinde og det betyder, at danskerne i gennemsnit har købt en lakridspibe hvert 1,7 sekund.
Rygterne fik danskere til at forsvare lakridspiben bl.a. gennem Facebook og der blev hamstret lakridspiber i massevis.
Cloetta har dog heller ikke ligget på den lade side, men udnyttet virakken.
Cloetta valgte at køre videre på den bevægelse, der blev sat i gang på de sociale medier samt at komme ud og møde forbrugerne, fortæller marketingchef i Cloetta Danmark, Heidi Teschemacher:
”Gennem de sociale medier fik lakridspiben en kultstatus på baggrund af EU-sagen. Vi har i al ydmyghed valgt at ride med på den bølge, bl.a. ved at fortsætte kampagnen ’Gi piben en anden lyd’, som vi og vores bureau, Revolt, lavede sammen med de danske Hospitalsklovne allerede i maj sidste år”.
Og hun fortsætter:
”Samtidig har vi med en slikbil kørt rundt i landet og delt slik ud til forbrugerne på festivaler, i butikker og senest ved Zulu Sommerbio”.
Der er også blevet lavet t-shirts og plakater med piben.
Forbrugerne er kommet med mange ideer til produktudvikling, som Cloetta vil arbejde videre med.
Indtil videre kan man få en pibe med en smag af havsalt, og i december kommer man med en Skipperpibe julekalender for voksne.