Hverken advents- eller kalendergaver, men regulære skulderklap i form af shortlister. Det er, hvad en lang række danske bureauer og produktionsselskaber i dag har fået af jurymedlemmerne i Eurobest, der er Cannes Lions-organisationens europæiske award.
Den årlige award afholdes for 32. gang, og for tredje år i træk uddeles priserne digitalt. I første omgang er der sat navn på 337 shortlistede arbejder fra 23 europæiske lande. 26 af disse shortlister gik i retning af Danmark.
De 26 shortlister er fordelt på 8 arbejder, og 7 af dem er nomineret mindst 2 gange. Topscoreren er Black Friday (Re)Sale for Ikea, leveret af Hjaltelin Stahl og Vizeum. Sidste uges Grand Prix-vinder ved AEA har fået 6 Eurobest-shortlister.
Virtue og No Sleep har hånden fuld af shortlister for deres indsats for DDR Museum i Berlin.
Robert/Boisen er shortlistet tre gange med den nummererede kollektion for (og fra) Danske Lotteri Spil, mens &Co og New Land har to shortlister for What Is Truly Scandinavian? for SAS. Kampagnen, der diskuterer oprindelsen til skandinavisk identitet, fik en fæl gang flak i begyndelsen af året, hvor ikke alle mødte den med de åbne øjne, den selv lægger op til.
Se de danske shortlister nedenfor samt bureaulisten.
Guld, sølv og bronze uddeles den 7. december, mens Grand Prix’er og særpriser følger den 10. december.
Fire danskere er blandt de i alt 70 branche-profiler, der har været på arbejde i juryen:
- Morten Grubak, executive creative director, Virtue
- Lea Flodgaard, art director, &Co
- Martin Nørgaard Furze, creative director, No Sleep
- André Hansen, creative director hos Anthill Agency
Brand Experience & Activation
- Black Friday (Re)Sale – for Ikea
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive + Vizeum - Black Friday (Re)Sale – for Ikea
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive + Vizeum - Lotto Christmas Collection – Danske Lotteri Spil
Robert/Boisen & Like-minded + Banyo Agency + Playground Marketing - Tear Down This Wall – for The DDR Museum, Berlin
Virtue + No Sleep + Bacon X
Creative eCommerce
- Black Friday (Re)Sale – for Ikea
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive + Vizeum
Creative Effectiveness
- The 99% Broadcast – for Sydbank
Robert/Boisen & Like-minded - Closed For Maintenance – for Visit Færøerne
Mensch + Sansir
Design
- 3 – for Emil de Wall + Spejderrobot
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive
Digital
- Black Friday (Re)Sale – for Ikea
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive + Vizeum - Black Friday (Re)Sale – for Ikea
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive + Vizeum - Remote Tourism – for Visit Færøerne
Mensch + Sansir + Verizon - Remote Tourism – for Visit Færøerne
Mensch + Sansir + Verizon
Digital Craft
- Tear Down This Wall – for The DDR Museum, Berlin
Virtue + No Sleep + Bacon X
Direct
- Lotto Christmas Collection – Danske Lotteri Spil
Robert/Boisen & Like-minded + Banyo Agency + Playground Marketing
Film
- The Tower – Volvo Trucks
Verizon + Bacon (+ Forsman & Bodenfors) - What Is Truly Scandinavian? – SAS
New Land + &Co
Film Craft
- What Is Truly Scandinavian? – SAS
New Land + &Co - The Tower – Volvo Trucks
Verizon + Bacon (+ Forsman & Bodenfors) - The Tower – Volvo Trucks
Verizon + Bacon (+ Forsman & Bodenfors)
Industry Craft
- 3 – for Emil de Wall + Spejderrobot
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive
Media
- Lotto Christmas Collection – Danske Lotteri Spil
Robert/Boisen & Like-minded + Banyo Agency + Playground Marketing
Mobile
- Tear Down This Wall – for The DDR Museum, Berlin
Virtue + No Sleep + Bacon X
Outdoor
- Tear Down This Wall – for The DDR Museum, Berlin
Virtue + No Sleep + Bacon X - Tear Down This Wall – for The DDR Museum, Berlin
Virtue + No Sleep + Bacon X
PR
- Black Friday (Re)Sale – for Ikea
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive + Vizeum - The Tower – Volvo Trucks
Verizon + Bacon (+ Forsman & Bodenfors)
Eurobest 2020 – shortlister fordelt på danske arbejder
- 9 Bacon
- 8 Hjaltelin Stahl
- 6 Verizon
- 6 Vizeum
- 5 Virtue
- 5 No Sleep
- 4 Robert/Boisen
- 3 Mensch
- 3 Sansir
- 3 Banyo
- 3 Playground
- 2 &Co
- 2 New Land