Morten Suhr Hansen, der indtil udgangen af juni i år havde ansvaret for én af Danmarks største abonnements-porteføljer i Berlingske Media, er overbevist om, at vi kommer til at se mange flere produkter – i mange forskellige brancher – solgt i abonnement.
I dag findes i Danmark f.eks. aviser, bøger, frugt og grøntsager. Men for mange flere brancher vil det være oplagt at knytte kunderne tættere til sig og øge salget gennem abonnementsordninger, mener Morten Suhr Hansen:
“Som jeg ser det, er der en abonnementsrevolution i gang. Der er efterhånden en lang række produkter du kan abonnere på som for eksempel musik med Spotify, der er på vej til Danmark og i USA kan du abonnere på sko og sågar biler. I Danmark kender vi det allerede fra blandt andet Aarstiderne”.
I 20 år har Morten Suhr Hansen arbejdet med abonnementsordninger i medievirksomheder og han mener, at især detailhandel og dagligvarer med fordel vil kunne sælges i abonnement. Men eksempelvis vil legetøj også være oplagt.
Især er abonnementsløsningen anvendelig, hvor forbrugernes købsbeslutninger er af gentagen karakter. Og det er der mange køb, der er. Det eneste han ikke umiddelbart kan forestille sig i en abonnementsordning, er køb af hus, som foretages omkring hvert 10. år.
Ifølge Morten Suhr er der endnu ingen, der har valgt at slå sig ned som rådgiver af abonnementsløsninger, bortset fra med salg aftekniske løsninger. Han har derfor ambitioner om, at hans firma ikke blot skal arbejde med danske kunder, men skal blive Europas “førende virksomhed inden for forretningsudvikling og innovation i abonnementsbaserede virksomheder”.
“Det er for optimistisk at kalde det et slaraffenland, men der er masser af muligheder for et firma som mit i både i Danmark og internationalt. I Danmark er vi langt fremme med abonnementsmodeller inden for mediebranchen, som har anvendt det i ca. 250 år, men i andre europæiske lande, er det ikke så almindeligt”, siger Morten Suhr Hansen hvis nye firma hedder Subscrybe.
Morten Suhr Hansen har allerede et par mediekunder med udviklingsbehov, men også nogle nye fra andre brancher, der ikke endnu sælger deres produkter i abonnement. Han vil dog ikke offentliggøre dem endnu.