Af Peter Engholm 25@mail.dk

Nyt payoff, nyt logo og ny stil i alle annoncemedier. Prisprofilen er skærpet, men den øvrige profil er blødt op i mere feminin retning.

Bilka pillede i april sidste år ved et af dagligvarehandlens mest kendte og længst kørende slogans, da “Hvem ka’ – Bilka!” fik føjet et ekstra l til. Det blev til Bill ka’, idet man introducerede sparecoach Bill Sejrsen i 10 film.

Så mange blev i al fald indspillet, men så mange blev ikke vist. Bill ka’ skulle ifølge planen køre i et år, men i efterår fik Bilka både ny adm. direktør, Henrik Libak, og ny marketingchef, Ole Dissing, der begge kom fra Føtex.

Det gav et nyt syn på strategien, og den er nu ændret – og et nyt slogan er kommet til. Bl.a. skal kæden nu fremstå mere feminint. “Der har nok været lidt for mange mænd til at styre markedsføringen”, som adm. dir. Henrik Libak fortalte i Jyllands-Posten i lørdags.

“Vi har strammet op på hovedstrategien og kommunikerer Bilkas DNA på en ny måde. Du kan godt kalde det Extreme Makeover, men det er ikke kun form, men også indhold. Bill Sejrsen kommunikerede planlægning, men vi vil mere end det. Bilka vil være billigst, og vores nye slogan “Tænk stort – betal småt” rummer både det og de oplevelser og den service, der er også er mulighed for i varehuse med vores størrelse,” siger marketingchef Ole Dissing.

Recommended var bureauet bag “Hvem ka'”, og står også bag den nye stil, hvor stort set alt er ændret: Ikke bare payoff, men også logo, web, aviser, tv-film, print, outdoor og varehusene selv, inkl. medarbejdernes uniformer.

“Vi har skærpet prisprofilen – med Bilkas GarantiPris – og blødt den øvrige profil op, så den er mere imødekommende,” siger Albert Funder, account director hos Recommended.

Man skærper profilen og bløder den samtidig op?

“Ja, hvis man kun råbte pris!, ville det let blive for skingert. Derfor blødes budskabet op, så det er mere humoristisk og mere elegant,” siger Albert Funder.

Mere feminint?

“Mere imødekommende. Med en kvindelig speak i tv-reklamen og med flere overskrifter – en egentlig tone of voice – i aviserne,” siger Albert Funder.

Ole Dissing oplyser, at Bill Sejrsen er taget af, og “Hvem ka’ – Bilka” følger i samme retning.

“Man skal aldrig sige aldrig, men “Hvem ka’ – Bilka!” er i hvert fald ikke længere vores slogan,” siger Ole Dissing.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club