Danskerne skal lære at rejse til Færøerne, og det skal en ny kampagne fra det færøske flyselskab, Atlantic Airways, hjælpe med.
Konceptet har fået navnet “Together”, og det handler om at sætte ord på en strategisk position, der rækker længere end blot den flotte natur.
“Grundlæggende kan man sige, at Færøerne og færingerne er et meget specielt sted, hvor der hersker en helt speciel kultur. Sædvanligvis markedsføres Færøerne med sin smukke natur, men det bør tilføjes, at færingerne har en helt speciel måde at leve sammen på. Gensidig respekt, loyalitet og hjælpsomhed præger relationerne. Derfor positionerer vi Atlantic og Færøerne med konceptet “Together”. Færøerne er et sted, hvor man kan være sammen – med sin kone, sin familie eller forretningsforbindelser. Naturen og kulturen gør, at her kan man ikke så meget andet end at være sammen – noget flere og flere savner i hverdagen,” siger kreativ direktør, Peter Dalgas, fra Umwelt, der har stået bag kampagnen.
Dermed forklarer han også, at kampagnen lige så meget sælger Færøerne som land som den markedsfører et flyselskab.
Atlantic Airways dækker som selskab hele Nordatlanten med fly og helikoptere, og kampagnen går i luften på dansk TV, print, outdoor og online i uge 8. Som noget nyt vil selskabet markedsføre pakkerejser til øerne.
I dansk sammenhæng er det ikke en stor kampagne, men for det færøske selskab er der tale om en betydelig satsning.
“I første omgang kører kampagnen i Danmark, men den er designet med henblik på at kunne køre i flere nordeuropæiske markeder, og så begynder det at summe op,” siger direktør Martin Michael Hansen fra Umwelt.
Han har selv erfaringer fra Færøerne fra tidligere job, hvor han har været med til at markedsføre rederiet Smyril Lines, og desuden har Umwelt en færøsk pensionskasse på kundelisten, hvor man netop i går startede en kampagne på Færøerne.
“Vi har valgt Umwelt, fordi de har en god forståelse for Færøerne og har en “proven track record” heroppe. “Together” er for mig en meget skarp kampagnesætning, som ret præcist indrammer det vi er heroppe – og det vi kan tilbyde danskerne,” siger Jakup Sverri Kass, som er salgs- og marketingdirektør i Atlantic Airways.
Han fortsætter: “Der findes et ret stort segment som har været tilstrækkelig mange gange i Lissabon, Prag og Berlin, så de nu leder efter et autentisk rejsemål. Det har vi heroppe i Nordatlanten – et par timer fra Kastrup eller Billund.”
Umwelt har haft det lille færøske bureau, Ekkó, til at hjælpe sig med bl.a. kontakter og lokale insights, mens tv-reklamen er lavet sammen med Moland Film Company og fotos med Per Morten Abrahamsen.