Robert/Boisen lagde mødelokale til, og tekstforfatter på bureauet, Peter Metcalfe, og Line Maria Grunert, tekstforfatter på Brandhouse, var ikke blot “de gamle” Young Creatives, men også relatvit garvede bureauansatte, da Bureaubiz mødte det danske ungdomslandshold i reklame.
De fire diplomvindere fra Young Creative Circle Award, der skal deltage i Young Lions-konkurrencen i Cannes, har derimod alle deres udspring i Den Grafiske Højskole.
“Det er svært at tage en dag ud, hvis man er ansat på bureau,” konstaterer Line Maria Grunert.
“Før løb Young Creative-konkurrencen herhjemme over en uge eller to, og da var det nemmere at tage sig tiden. Det er hårdt, hvis man – smadret efter en arbejdsdag – skal deltage i en 24 timers konkurrence”, siger Peter Metcalfe.
“Samtidig er der en god grund til at deltage, hvis man ikke har et bureaujob – for konkurrencen kan være et springbræt”, siger Ditte Grandjean.
Hun deltager i print-kategorien sammen med Simon Kragh, der efter Kreativ Basis på Den Grafiske Højskole nu er tekstforfatter på Williams Reklamebureau.
Den danske konkurrence lægger sig tæt op ad vilkårene i Young Lions, Cannes: 24 timer til at skabe et stykke kreativt arbejde inden for en af de fire kategorier.
“Jeg kan da godt nu – så kort tid, før det går løs – sidde med frygten for at falde igennem. Eller bare ønske mig mere erfaring. Man sidder i et stort lokale med de bedste unge kreative fra hele verden – med sit lands flag hængende over hovedet”, siger Ditte Grandjean.
“Det med flaget havde jeg ikke tænkt over. At repræsentere vores land er … underligt,” siger Anders Fly Kristoffersen.
“Men sjovt – selv om jeg ikke har så mange forventninger”, supplerer hans makker i Cyber-kategorien, Isabel Romero Hoffmeyer.
“Print-kategorien er 95 pct. idé-generering og 5 pct. udførelse, men cyber er 30-50 pct. eksekvering”, siger Anders Fly før mandagens 24-timers konkurrence.
“Ideerne skal ligge der – klart – men vi skal finde ud af at implementere dem interaktivt”, siger Isabel Romero Hoffmeyer.
Udover de fire vindere fra YCCA deltager også Pernille Fruensgaard og Katrine Riis Andersen, Aegis Media, i media-kategorien, og Anders Rasmussen og Morten Kiilerich, envision, i film-kategorien.
Endelig vandt Mads Jakob Poulsen, Goodmorning Technology, og Robert Daniel Nagy, Scandinavian DesignLab, et diplom for design ved YCCA. Det bringer dem til Cannes Lions, men ikke til Young Lions-konkurrencen, for her er design ikke en kategori.
I alt har Danmark 17 kreative under 29 år med ved Cannes Lions, hvilket gør delegationen til den næststørste gruppe af Young Creatives. Hollænderne topper – også hvad angår sponsormidler, med Heineken og Philips i front.
I modsætning til de voksne skal Young Lions præstere et stykke kreativt arbejde på festivalen. Men hvis Cannes kan sammenlignes med VM eller OL i reklame, så er der lige så meget inspiration og kampgejst at hente uden for konkurrencen – i OL-landsbyen, om man vil.
Og denne holdning præger det unge landshold: Åbenhed og imødekommenhed. Ja, nærmest beskedenhed – selv om det af indlysende grunde ikke er noget, de selv fremhæver.
“Jeg glæder mig. Selvfølgelig laver vi ikke noget skod – og uanset hvad, så kan jeg leve på at have lavet en opgave i Cannes. Jeg er ikke kommet til Cannes for at føre mig frem … men måske bagefter, smiler Simon Kragh.
“Jeg tror, at ydmygheden gælder hele branchen. Krisen efter dot-com gav os et rap over fingrene. Der var mere smartness før”, siger Line Maria Grunert.
Diplomvinderne fra YCCA, der deltager i Cannes Lions.
- Ditte Grandjean, 21 år, Kreativ Basis på Den Grafiske Højskole – og efter sommeren på Kreativ Kommunikation.
- Simon Kragh, 25 år, Kreativ Basis på Den Grafiske Højskole. Siden nytår tekstforfatter på Williams Reklamebureau.
- Anders Fly Kristoffersen, 25 år, studerer interaktivt design på Den Grafiske Højskole.
- Isabel Romero Hoffmeyer, 23 år, studerer interaktivt design på Den Grafiske Højskole.
Læs mere om de otte danske Young Lions-deltagere på canneslions.tv2mediaforum.dk