Første dag i Cannes: Sverige 37. Norge 2. Danmark 1

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et enkelt dansk bureau fik en nominering i Direct, da de første tre kategorier blev sendt i finalerunden. Et svensk bureau kunne begå sig i alle tre kategorier.

Det vel ikke nogen skam ikke at vinde noget, når man bliver væk!

Godt nok er danske bureauer ikke blevet helt væk i Cannes, men sammenlignet med Sverige, så er ser det næsten sådan ud i de tre første kategorier, hvor shortlisten blev offentliggjort søndag eftermiddag.

Det drejer sig om Promotion, Direct og PR. Der var en dansker med i Direct-juryen i skikkelse af kreativ direktør Sonja Lund fra RelationshusetGekko.

Den ringe danske deltagelse kan aflæses i shortlisten, som det fremgår af overskriften.

De første tre kategorier gav 37 svenske finalepladser, 2 norske og 1 dansk.

Sammenholder man med indsendte bidrag, så kom der 157 fra Sverige i de tre kategorier, 33 fra Norge og 23 fra Danmark. Fordelt med 3 i PR, 11 i Promotion og 9 i Direct.

Eneste danske bidrag i finalen er Uncle Grey med et arbejde under titlen Human website for Århus Universitet. Den deltager i Direct. Det betyder, at Grey’s skandaleramte kampagne for Vistidenmark ikke er faldet i dommernes smag inden for PR. Den kampagne stod nemlig bag de tre tilmeldte danske bidrag. 

Man kan selvfølgelig trøste sig med, at de få danske finale-deltagere hænger sammen med den ringe deltagelse.

Der er dog en detalje ved de svenske deltagere, der er værd at bemærke. Flere brueauer optræder på to eller tre af short-listerne. Åkestam Holst optræder på alle tre, mens bureauer som DDB, Forsmann&Bodefors og hedengangne Farfar optræder på to.

I en tid hvor der snakkes meget om integreret kommunikation er det værd at bemærke, at et bureau som Åkestam Holst kan gøre sig gældende i både PR, Promotion og Direct.

I PR er det dog Prime PR, der tager 9 af 15 svenske finalebidrag. Det er da også et bureau af en helt anden størrelse, end vi er vant til i Danmark: 90 medarbejdere og en bureauindtægt på 80-90 mio. kr.

Do to norske finaledeltagere faldt i Promotion og Direct.

Ud over de få danske konkurrencebidrag ventes der også 30 pct. færre danskere til Cannes, hvorimod man på internationalt niveau venter en vækst i forhold til sidste år, hvor deltagertallet dykkede meget kraftigt.