Første mediabureauregnskab for 2008: Kraftig vækst i Aegis Media

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Gruppen, der bl.a. rummer Carat, opnåede markant fremgang – først og fremmest i kraft af digitale services.

Så kom det første regnskab for 2008 fra et mediabureau. Og hvilket regnskab. Hvis nogen har talt om krise i 2008, så kan det ikke have været hos Aegis Media Danmark, der har fremlagt en meget markant vækst.

Topchef, Lars Bo Jeppesen, erkender dog, at det kan synes paradoksalt at præsentere et sådant regnskab i en tid, hvor alle taler om recession.

“Men recessionen startede som bekendt først i slutningen af 2008, og rekordresultatet er ikke skabt ét, men mange steder i bureaugruppen. Vi har de seneste år investeret intensivt i at udbygge vores bureaugruppe. Vi har derfor både været flere til at skabe væksten og haft flere kompetencer at tilbyde kunderne”, siger Lars Bo Jeppesen

Eneste bittesmå torne er, at bruttoavancen pr. medarbejder faldt en anelse og lønandelen steg lidt.

Lars Bo Jeppesen fremhæver, at det først og fremmest er de digitale services, der er gået godt. Carat og Vizeum bidrager stadig flot til indtjeningen, men de nye digitale specialistenheder, samlet under paraplybrandet Isobar, har oplevet en eksplosiv vækst, ligesom en række andre specialistenheder. I dag kommer ca. 40 pct. af indtjeningen fra digitale services.

Aegis Media forventer at denne udvikling vil fortsætte og oplever, recessionen til trods, ingen tilbagegang i efterspørgslen efter digitale services. Investeringerne i medarbejdere og digitale services vil derfor også fortsætte i 2009, hvor man allerede på nuværende tidspunkt har ansat fire nye medarbejdere siden årsskiftet.

Nøgletal for Aegis Media Danmark

  • Omsætning 1451,918 mio. kr. +26 pct.
  • Bruttoavance 115,772 mio. kr. +28 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 956.793 kr. -3 pct.
  • Lønandel 64 (62)
  • Resultat af primær drift 16,414 mio. kr. +31 pct.
  • Resultat før skat 20,394 mio. kr. +40 pct.