Føtex kvæler Knolø. Bureauet ved endnu ikke hvorfor

Peter Engholm
25@mail.dk

AarhusKontoret har stået for udviklingen af Knolø – men ved endnu ikke, hvorfor kampagnen er stoppet. Men det er da også et andet bureau, der har kontrakten.

“Går det, som vi tror og håber, så er der tale om en langsigtet kampagne”, sagde Føtex-direktør Carsten Hansen om Knolø-universet til Bureaubiz.

Det var i februar, og seks måneder senere kan man konstatere, at det ikke gik, som Føtex håbede. For Knolø-universet blev ikke en langsigtet kampagne for Føtex. Men årsagen kan der endnu kun gisnes om.

Niels Sterndorff, salg- og marketingdirektør i Føtex, har endnu ikke vendt tilbage på Bureaubiz’ kald, og hos skaberen af kampagnen – AarhusKontoret – er der ikke mange flere oplysninger at hente:

Hvorfor er kampagnen stoppet?

“Det har vi endnu ikke fået nogen endegyldig forklaring på. Jeg ved, at filmene havde en rigtig god tracking, og at kunden var glad for dem,” siger Anders Tranæs, adm. direktør i AarhusKontoret.

Har I så ikke længere Føtex på kundelisten?

“Det har vi som sådan ikke haft. Det har kørt gennem WPP Retail, og dem har vi så været kreativ underleverandør til. Projektlederen har været Jens Hagbard,” siger Anders Tranæs.

Netop Jens Hagbard, tidligere direktør for Uncle Grey, understreger WPPs rolle i et forløb, der begyndte sidste efterår med en bureaukonkurrence mellem Føtex-bureauet Envision og udfordreren AarhusKontoret i samarbejde med Greys nordiske topchef, Carl Erik Kjærsgaard, og Uncles tidligere kreative direktør, Per Pedersen.

De danske Grey-bureauer kunne ikke engagere sig direkte med Dansk Supermarked-kæden Føtex, idet Grey København indimellem løste opgaver for konkurrenten Kvickly, og Uncle i en årrække har stået bag Faktas prisbelønnede kampagner.

Niels Sterndorff kender Uncle fra sin tid hos Fleggaard, da konceptet “Lige over grænsen” blev skabt.

Den digitale del af Knolø fik blandet kritik: Der var ros til FB Connect-delen på Facebook, der implementerede brugerens profiloplysninger i Knolø-universet, mens der var ris til den interne konkurrence i Føtex om at skaffe 100.000 fans på Knoløs facebookside – en konkurrence, medarbejderne tabte, da det blot blev til knap 20.000 fans.

På tv har Føtex i den grad været til stede det seneste års tid – prisfalds-film blev afløst af en jubiluæmskampagne, der har kørt før, under og efter Knolø-universet. Sideløbende fik Mesterhakket et comeback op til sommeren, også i Føtex.

Filmene bag både jubilæet og Mesterhakket er skabt af Envision.