Frugt og grønt er ikke bare sundt, det er også her, at der spilles med markedsføringsmusklerne. I efteråret lancerede Coop og filmmanden Anders Morgenthaler et langsigtet, strategisk projekt med et spinoff fra Æblet og Ormen-filmen, kaldet Frugtfjolserne. Coop kaldte Frugtfjolserne for Damnarks hidtil største projekt for at få børn til at spise frugt.
Nu bliver dette projekt så udfordret af Føtex – og DR. For første gang nogensinde har Danmarks Radio nemlig valgt at lade nogle af sine børnefigurer optræde som reklamesøjler for et bestemt produkt.
P4 Østjylland beretter om den opsigtsvækkende aftale, og det bestemte produkt er “Kaj og Andreas sunde snacks” – poser med bl.a. gulerødder, æbler, agurker og tomater … og billeder af en helt bestemt frø og papegøje.
Begrebet “Kendt fra tv” kunne næppe passe bedre her, og Føtex fremhæver da også, at Kaj og Andrea ikke bare er kendt af børn, men også den ældre generation, der selv er vokset op med de to figurer.
Føtex udtrykker glæde ved aftalen – det var til at forudse, men lidt mere overraskende er det, at glæden deles af DR. Aftalen er godkendt på højeste plan – i form af generaldirektør Kenneth Plumer – og med godkendelsen på plads kan Anders Kjærsgaard Sørensen, chef for DR Multimedie, udtrykke sin glæde på flere områder.
“Vi får skabt dialog om mad og madvaner blandt Kaj og Andreas fanskare, vi får brandet vores figurer, som jo i den grad er pressede i en verden med øget mediefragmentering og globalisering, og endelig får Danmarks Radio royalties, som går til at finansiere programvirksomheden”, siger Anders Kjærsgaard Sørensen til P4 Østjylland.
Føtex’ aktuelle Knolø-univers fremhævede for nylig dagligvarekædens frugt og grønt, dog uden Kaj og Andrea, og de to DR-figurer har heller ikke umiddelbart relation til Knolø. Fornyet medietryk og to nye film har forøget Knoløs fanskare på Facebook med godt 250 personer, så den nu tæller 20.290 fans.