Første Cannes Lion 2011: Ikea er Årets Annoncør

Peter Engholm
25@mail.dk

50 løver på 20 år: Ikea får prisen for sine mange og stærke bureau-samarbejder. De har resulteret i kreativ, ukonventionel og humoristisk reklame, der har skabt både opmærksomhed og butik-trafik.

Hjaltelin Stahl & Co’s Ikea-film – Kvalitetstestet af hverdagen – blev sidste år belønnet herhjemme ved både True Award og Advertising Effectiveness Award. Og samtidig blev det til en bronze-løve i Cannes.

Og det er et godt billede på Ikea som reklamekøber, som Cannes-festivalen hædrer med titlen som Årets Annoncør. Prisen begrundes med, at Ikea skaber innovativ markedsføring af deres produkter ved at bakke op om – og tilskønne – bureauernes kreativitet.

Cannes-organisationen fremhæver også Ikeas evne til at gøre den globale målgruppe lokal ved at skabe reklamekampagner, der varierer markant fra region til region, fra land til land, fordi man formår at tilpasse sig de enkelte landes særlige marketingforhold og kulturelle særkender.

I 2009 blev Volkswagen Årets Annoncør – med ca. 150 løver i Cannes siden 1961, og sidste år gik æren til Unilever, der har vundet næsten 200 løver siden 1961.

Sammenlignet med disse mastodonter er Ikea en yderst talentfuld ungdoms-spiller, for det er blevet til 50 løver siden 1991 – bl.a. Film Grand Prix’en i 2003 for “Lamp” og en Titanium Lion sidste år for “Facebook Showroom”.

Chefen for Cannes Lions, Philip Thomas, begrunder valget af Årets Annoncør således:

“Ikeas tilgang til sin marketing og kommunikation – med en decentral struktur og stærke bånd til mange forskellige slags bureauer – har været succesfuldt gennem mange år. Koncernens flotte Cannes-statistik vidner om en klar vision og en misundelsesværdig vilje til at lade sine bureauer spille med de kreative muskler.”