Facebook-annoncering er kun i sin vorden

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Annoncering på Facebook vurderes at have rundet et trecifret millionbeløb – men er slet ikke modnet endnu.

I USA forventer man at cirka 27 procent af de digitale annoncebudgetter i 2012 bruges på sociale medier.

Så stor en procentdel bruger vi endnu ikke på de sociale medier i Danmark, men det vil vi komme til, mener flere eksperter.

Indtil videre er vi dog nået så langt, at stort set alle annoncører har Facebook med på deres kampagneplan.

Det siger innovationsdirktør i mediebureauet IUM, Christian Strand, der skyder på, at den danske annonceomsætning på Facebook ligger på over 200 mio. kroner.

Christian Peytz, der er adm.dir. og partner i Peytz og Co, vurderer, at vi bruger i omegnen af 180 mio. kroner, mens Foreningen af danske internetmedier (FDIM) i deres markedsstatistik for 2011 estimerer, at danske virksomheder bruger omkring 160 mio. kroner på Facebook-annoncer.

Det er en fordobling i forhold til 2010, hvor FDIM estimerede en omsætning på 80 mio. kroner.

Sandsynligheden for at ovenstående tal kan være større, er der dog stor enighed om. Der er nemlig rigtig mange små og mellemstore virksomheder, der annoncerer udenom mediebureauerne.

“Der findes de store, etablerede annoncører, der kører gennem et bureau, men i næste bølge kommer altså de små og mellemstore virksomheder, der går direkte gennem Facebook og som også bruger uanede mængder af penge på annoncering. Det er den faktor, der gør det umuligt at finde ud af, hvor mange penge, der præcist bliver brugt”, siger Christian Strand fra IUM.

Eksperterne er samtidig enige om at annoncering på Facebook kun lige er begyndt og at markedet vil vokse sig meget større.

Og Martin Ingemansson, chef for Facebooks nordiske afdeling siger da også – selvom han ikke vil ud med nogle omsætningstal – at det nordiske marked endnu ikke er så modent som det amerikanske. Hans vurdering er, at norden er et år efter det amerikanske marked, hvad angår annoncering på Facebook.

Christian Peytz tror, at sociale medier generelt vil få en endnu større indflydelse end de har i dag:

“Vi går i retning af en verden, hvor vi i højere grad kommer til at basere vores købsbeslutninger på, hvad andre synes. Hele den bevægelse vil underminere den klassiske markedsføring, hvor vi bare råber ud til mange”.

Andres holdninger er netop Facebooks store styrke, mener Christian Peytz (Børsen, p. 39).