I Danmark taler vi mest om, hvordan Facebook æder en voksende andel af annoncekronerne. Det sker givet også i andre lande – men i hvert fald i England kommer der noget retur til den traditionelle medie-verden.
Brandrepublic fortæller, at tv-annonceringen vokser markant. I 2015 voksede den med 7,4 procent og rundede for første gang 5 mia. Pund – helt præcist 5,27 mia. Pund, hvilket med den aktuelle kurs svarer til lige omkring 50 mia. kroner.
Det er sjette år i træk, at tv-annonceringen vokser, og det næres bl.a. af online-firmaer, som nu er den anden største gruppe ifølge Nielsen-data. F.eks. investerede firmaer som Google, Facebook og Netflix 60 pct. af deres marketing-budget på tv.
Facebook er ny. Firmaet gik for første gang på tv i starten af sidste år, og er noteret til et forbrug på 10,8 mio. Pund, hvilket svarer til omkring 100 mio. kr. Det er et forbrug, der gør Facebook til den største ud af i alt 877 nye tv-annoncører.
Brancher som motor, finans og FMCG har alle også øget deres tv-investeringer markant.
Kilde: Brandrepublic
Herunder eksempler fra den kampagne, der gik i luften for et år siden.
https://vimeo.com/120274054
https://vimeo.com/120274053