Facebook er nu størst – målt på tid

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men hvor skal pengene komme fra? 160 mio. brugere på verdensplan og i Danmark størst på tidsforbrug har indtil nu ikke været en guldgrube for det sociale medie.

Trafik-mæssigt er der ingen tvivl om Facebooks succes. Børsen kan i dag fortælle at det sociale mede nu har overhalet Google i Danmark, når man måler på tidsforbrug. Google har stadig klartflest brugere – i alt ca. 3,2 mio. på månedsbasis – men med et forbrug på ca. 16 mio. timer – ca. 8 timer pr. bruger – på månedsbasis har Facebook altså overhalet søgemaskinen.

På globalt plan har Facebook nu rundet 160 mio. brugere.

Den trafikale succes har dog indtil nu ikke været en stor kommerciel succes. I slutningen af 2007 forsøgte sitet at lancere en annoncemodel, men måtte trække den tilbage igen, og vurderingen går på, at Facebook i 2008 ikke omsatte for mere end ca. 300 mio. USD.

Den strategi mener formanden for FDIM, Christian Peytz, er den rigtige, fordi volumen er det vigtigste i første omgang.

Spørgsmålet er dog, hvor indtægterne skal komme fra. Her tales der om udvikling af nye annonceformer frem for traditionelle bannerannoncer.

Interaktiv direktør Christian Strand fra IUM peger i Børsen på et eksempel på en ny amerikansk kampagne fra Burger King, hvor brugere kan få en burger, hvis de sletter 10 »venner« fra deres profil.

“Brugerne gider ikke de traditionelle reklamer. De vil have applikationer og indhold,” siger Christian Strand til avisen.