Facebook i PR-beredskab over film

Peter Engholm
25@mail.dk

Filmen The Social Network – om hvordan Mark Zuckerberg skabte Facebook – har premiere på fredag. Men Facebook-folkene har længe været i gang med at begrænse skaderne fra filmen.

Den 14. oktober er der Danmarks-premiere på The Social Network – se forfilmen her – men allerede på fredag kan amerikanerne se historien bag Facebook og netværkets akavede grundlægger, Mark Zuckerberg.

Filmen er baseret på The Accidental Billionaires af Ben Mezrich, som en Facebook-talsmand har omtalt som Silicon Valleys svar på Jackie Collins.

“De har ikke selv peget på noget, der ikke skulle være sandt,” siger Mezrich til Wall Street Journal.

Bogen, der bl.a. pirker til om Zuckerberg skulle have snuppet Facebook-ideen fra medstuderende på Harvard, er filmatiseret af David Fincher – på baggrund af et manuskript af Aaron “The West Wing” Sorkin.

Resume.se omtaler i dag det alarmberedskab, filmen har sat i gang hos Facebook. Det sociale netværk rumsterer med planer om en børsnotering i 2011, og The Social Network kan mindske foretagendets værdi. I stedet skal filmens skadesvirkning mindskes.

PR-kanonerne har skudt i retning af manuskriptet, som man – ifølge filmens producent – har forsøgt at påvirke. Uden større held. Men det forhindrede i forrige uge ikke en talsmand fra Facebook fra at slå fast, at det har været lærerigt at samarbejde med producenten, og at filmholdet virkelig kan fortælle historier.

Samtidig var Zuckerberg på visit hos Oprah Winfrey og fortalte i showet, at han vil donere 100 mio. dollar til sin gamle skole i New Jersey.

Tidligere på sommeren var Zuckerberg på ABC og gav en af sine få kommentarer til filmen – at den er ren fiktion og:

“Den rigtige historie er rigtig kedelig.”

En alternativ version af historien kan læses i David Kirkpatricks bog The Facebook Effect, som Facebook har støttet – bl.a. igennem flere eksklusive interview med Zuckerberg.