Facebook: Klikrater er ligegyldige – frekvensen er afgørende

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Et studie viser, at klikrater intet betyder. Det vigtigste er, om annoncen ses det perfekte antal gange.

Facebook fortalte på en konference i mandags, at et studie fra deres nye samarbejdspartner, Datalogix, viser, at klikrater på annoncer er fuldstændig ligegyldige.

Ifølge Jyllands-Posten vækker studiet opsigt over hele verden.  Den ’opdagelse’ beskrev amerikanske Ad-Age dog allerede i foråret, som omtalt på Bureaubiz.

På den omtalte konference begrundede Facebook det uinteressante ved klikrater med, at 99 procent af alt det salg, som bliver genereret fra onlinemarketing, sker til kunder, der blot har set, men ikke klikket på annoncerne.

Den analyse, som AdAge i foråret henviste til konkluderede, at jo flere klik, des dårligere er bannerets effekt til at få folk til at købe.

Et andet resultat som Facebook fremhævede på omtalte konference, er at antallet af annoncevisninger er mere afgørende for om folk køber.

Hvis brugerne ser en annonce ikke for få og ikke for  mange gange – men nøjagtig det perfekte antal gange , vil det – ifølge Datalogix’ studie – øge effekten med op til 40 procent.

Facebooks ærinde med ovenstående er ifølge it-analytiker hos iDC, Anders Elbak, at Facebook har brug for at tjene flere penge og derfor bruger ovenstående studie til at tilbyde at beregne det optimale antal annoncevisninger i samarbejde med Dalogix.

Nikolaj Kronborg, kommerciel direktør hos Hello Group siger om det vigtige i den nøjagtige frekvens:

”Det væsentligste punkt for succes er, om produktet opfylder en efterspørgsel. Hvis det er tilfældet, og hvis produktet er markedsført og prissat rigtigt, køber forbrugerne det uanset frekvensen af annoncer” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 21).