Facebook: Kvalitative fans er vigtigere end mange fans

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Opdateringer sorteres fra gennem en formel på Facebook, og derfor når virksomheder kun ud til de engagerede fans. Resten går tabt, skriver Facebook-ekspert.

Mange virksomheder tror, at det handler om at skaffe en masse Facebook-fans, som man så kan sælge sit produkt til. Men det er helt forkert. I virkeligheden skal man gå efter få engagerede fans og så få dem til at promovere virksomhedens produkt.

Det skriver Facebook-analytiker, Mikael Lemberg fra Komfo i et indlæg. Han mener, at det gælder om at bruge penge og energi på at nå lige præcis det antal fans, der er tilstrækkeligt til at virksomheden kan nå målgruppen gennem vennerne til virksomhedens fans.

Mikael Lemberg forklarer:

“Du skal bede dine fans om at sælge – ikke købe. Brug dine ressourcer på at give fansene noget at snakke med vennerne om. Lad være med at rekruttere svage relationer, men øg i stedet kendskabet til dit produkt ved at lade dine engagerede fans repræsentere dig over for vennerne”.

Facebook opdeler, ifølge Facebook-analytikeren, fans i forskellige relationer afhængig af, hvor meget man interagerer med hinanden. Og hvis en fan ikke agerer med en virksomheds side, så er denne fan en svag relation og vil med stor sandsynlighed slet ikke se, når virksomheden laver et opslag.

Den typiske Facebook-bruger vil nemlig kun få vist opdateringer fra omkring 150 connections. Så hvis brugeren har 200 venner og er fan af 50 sider, skjuler Facebook opdateringerne fra op til 100 venner/sider. Og det er typisk de svage relationer, der ikke vises.

Det egentlige formål med en Facebook-strategi er ikke, skriver Mikael Lemberg, at rekruttere alle potentielle kunder som fans. Man skal rekruttere tilstrækkeligt med engagerede fans. Og så kan man nå resten af målgruppen gennem deres venner.

Kort sagt skal virksomheden bede sine fans om at sælge – ikke købe. Ressourcerne skal bruges på at give fansene noget at snakke med vennerne om, så engagerede fans “sælger” produktet videre til vennerne.

Facebook har introduceret en måde, hvorpå man kan måle hvor mange Facebook-brugere man samlet kan ramme gennem sine fans. Den hedder Friends of Fans. Og med to andre af Facebooks nyudviklede måle-metoder: Talking about og Weekly Reach, kan man se, hvor godt det lykkes.

Mikael Lemberg giver et eksempel med sin egen fan-base, der består af 499 fans, som tilsammen har over 180.000 venner. Dem kan han profilere sig over for, hvis altså hans venner vil fortælle videre om ham.

Læs hele indlægget her