Facebook, Microsoft og McDonald’s i usædvanligt dansk samarbejde

peng

Ny landsdækkende kampagne – med Fucking Flink som drivkraft – skal inspirere danskerne til at udvise større overskud på nettet.

Fucking Flink starter en ny folkebevægelse, der skal inspirere danskerne til at udvise større ’online overskud’. Initiativet støttes af Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s Danmark, som er gået ind i kampen om at erstatte underskud med overskud i en fælles.

Nettet har knyttet verden tættere sammen, væltet korrupte magthavere – og gjort det muligt for os at dele gode øjeblikke med venner og familie på nye måder. Overgangen fra breve til mails og instant messaging har gjort vores kommunikation mere dynamisk, spontan og hurtigere, men medaljen har en bagside.

Spontaniteten og farten i vores online-kommunikation gør, at vi ikke altid vejer vores ord med omhu. Tonen er blevet hårdere – udtrykt af bl.a. statsministeren i den seneste nytårstale:

”Jeg synes, at tonen er blevet mere hård de senere år. Både fra borgere, i medier og på nettet. Ordene er blevet mere rå. Det skal vi lave om på sammen. Vi skal vise større respekt for hinanden.”

En undersøgelse udført af Epinion viser, at godt 10 pct. af danskerne af og til fortryder noget, de har skrevet på sociale medier, og 3 ud af 10 bliver decideret kede af det, når nogen kommenterer eller skriver noget negativt til dem. Til gengæld svarer 7 ud af 10, at de bliver glade, når nogen kommenterer positivt. Det skal vi have mere af, mener afsenderne af kampagnen.

Med Online Overskud vil Fucking Flink i samarbejde med Facebook, Microsoft Danmark og McDonald’s Danmark sætte fokus på, hvordan vi danskere taler til hinanden på nettet og skabe motivation til at interagere mere venligt, konstruktivt og overskudsagtigt med hinanden online.

Både Facebook, Microsoft Danmark, McDonald’s Danmark og FFlink har en stor online-tilstedeværelse og er dagligt i berøring med de udfordringer, der knytter sig til den negative tone på nettet – og deler ønsket om, at nettet skal være et rart og trygt sted for alle danskere at færdes.

”Internettet har jo et helt fantastisk potentiale. Internettet er, hvad vi alle gør, når vi poster, tweeter, hashtagger, chatter og kommenterer. Vi danskere er verdens lykkeligste folk. Og et af de folkefærd, der bruger sociale medier allermest. Men vi synes ikke, at vi i dag er verdens bedste til at vise online overskud – så lad os da blive det,” fortæller Lars AP fra Fucking Flink.

Målet med kampagnen Online Overskud er at styrke og dyrke tiltag, adfærd og handlinger, der foregår online, og som til sammen kan gøre en positiv forskel. Det vil sige skabe et internet fyldt med god tone og overskud.

Online Overskud-kampagnen består af både online- og offline-aktiviteter, der sparkes i gang med et lanceringsevent tirsdag den 11. marts på Christiansborg. Her vil Lars AP fra Fucking Flink sammen med en række politikere, herunder Christine Antorini (S), Trine Bramsen (S), Rosa Lund (EL), Anders Samuelsen (LA), Uffe Elbæk (Alternativet), Lars Barfoed (K), Søren Pind (V) og Margrethe Vestager (R), kickstarte kampagnen ved at kalde på en venlig overtagelse af internettet og gå forrest ved at uddele ’online overskud’ gennem tweets og opdateringer på sociale medier (#onlineoverskud).

Efter lanceringen vil Online Overskud rulle videre ud i landet til events med folkeskoleelever, et ”hackathon” og adskillige ambassadør-aktiviteter på onlineoverskud.dk og på sociale medier, bl.a Facebook. Alle aktiviteterne fører op til Aktion Netkapring – en venlig overtagelse af internettet, som finder sted den 27.-28. marts.

Radius Kommunikation, der er PR-bureau for både McDonald’s og Microsoft herhjemme, bistår med at udbrede kendskabet til kampagnen.