Facebook-omsætning skuffer forventningerne i Danmark

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Facebooks omsætning i Danmark udgør stadig en forsvindende lille del af det danske mediemarked. Men det et spørgsmål om tid, vurderer eksperter.

Facebook har ikke fået så godt fat i danske annoncekroner som oprindeligt forventet, men der er stadig forventning til, at det vil ske. Spørgsmålet er dog hvornår.

Tidligere på året var Christian Peytz, medlem af bestyrelsen for Danske Medier – som Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) er en del af – overbevist om, at Facebook ville nå en omsætning på 500 mio. kroner i 2012 i Danmark. Nu tror han snarere, at det bliver omkring 300 mio. kroner.

Mindshares digitale director Mads Peter Olsen er helt nede på at vurdere Facebooks omsætning i Danmark til omkring 100 mio. kroner.

Og folk, der samarbejder med Facebook – og derfor vil være anonyme – anslår, at omsætningen maksimalt når op på 150-200 mio. kroner.

Men uanset om den ene eller anden har ret, er det stadig en meget lille del af det danske reklamemarked, som i 2011 lå på omkring 13 mia. kroner.

Samtidig brugte danskerne ikke færre end cirka 18 procent af deres internettidsforbrug på netop Facebook, ifølge FDIM.

Komfo, der rådgiver virksomheder omkring brugen af Facebook, ser flere forklaringer på kløften mellem interesse og indtjening.

”Det er gået lidt mindre stærkt, end man kunne have forventet og en af grundene er helt sikkert, at de danske annoncører er ekstremt responsfokuserede. For det har taget noget tid for Facebook at dokumentere, at en annonce hos dem kan generere direkte salg”, siger adm.dir. Rasmus Møller-Nielsen til Børsen.

Samtidig mener han dog, at der er sket en voldsom stigning i de kommercielle aktiviteter hos Facebook de seneste måneder især på grund af newsfeed-annoncer, som er sponsorerede links, der ligger i nyhedsstrømmen, når man går på Facebook via mobilen.

Omnicom Media Group mener, at Facebook-omsætningen for alvor rykker til næste år. Frank Andersen, der er general manager siger til Børsen, at han forventer en omsætning på op til 600 mio. kroner i 2013.

Det afhænger dog af om Facebook kommer med deres eget annoncenetværk, som der går rygter om. Hvis de gør det, vil det være en kæmpe game-changer, siger han.

Også Christian Peytz har stadig tiltro til, at Facebook kan få en meget større bid af den kommercielle kage:

”Det er den letteste del af opgaven, der er tilbage for Facebook. De har brugerne, de har deres opmærksomhed, og nu handler det bare om at kapitalisere på dem. Så jeg tror, at det er sikkert og vist, at Facebook bliver et uhyggeligt stærkt annoncemedie engang i fremtiden” (Børsen Mediemarked, p. 8-9).