Den amerikanske SuperBowl er i særklasse verdens største reklamevindue. Begivenheden samler næsten halvdelen af den amerikanske befolkning, og derfor spenderer verdens største annoncører enorme summer på at præsentere nye reklamefilm omkring den årlige finale i amerikansk fodbold.
Følgelig trækker reklamerne en næsten tilsvarende opmærksomhed – i hvert fald i fagpressen – og reklamerne bliver målt og vejet. Hvem klarede sig bedst.
Avisen USA Today har igennem 24 år markeret sig med et Ad-meter baseret på en række fokus-grupper. De har mødt en del kritik, og til næste Super Bowl vil avisen forsøge sig med en ny målemetode gennem et samarbejde med Facebook.
Ifølge det amerikanske medie Mashable har USA Today og Facebook indgået et samarbejde om at udvikle en app under navnet “USA Today-Facebook Super Bowl Ad Meter”.
USA Today fortæller, at Facebook App’en vil blive hoved-kilden til at måle Super Bowl reklamerne, men fokusgrupperne vil blive bevaret.
Mike Hoefflinger, der er direktør for global business and marketing hos Facebook, siger:
“The USA Today-Facebook Super Bowl Ad Meter vil give millioner af mennesker muligheden for ikke bare at interagere med reklamerne men også at rate dem samt dele dem med deres venner på Facebook. At gøre Ad Meteret socialt vil bringe det til et helt nyt niveau.”