Da Mark Zuckerberg i går gik på scenen til Facebooks årlige udviklerkonference i San Francisco, sagde han alt, hvad Mediacoms Social Media Director, Mads Brix havde håbet på.
Kort sagt lancerede Mark Zuckerberg, at Facebook nu stiller en lang række værktøjer til rådighed, som giver bureauer og annoncører muligheder for at arbejde videre og komme så tæt på 1:1 dialog, som man overhovedet kan komme.
Facebooks Purpose
Helt grundlæggende ser Facebook sig selv som en virksomhed med en mission, der handler om at connecte folk – overalt i verden vel og mærke.
Så der lød ikke positive ord om Donald Trump fra scenen, hvor man i stedet fortalte om forskellige initiativer med et mere overordnet sigte.
Det gælder f.eks. at man snart er klar med et fly, der ikke vejer meget mere end en Toyota men har et vingefang som en Boeing og som forventes at kunne holde sig flyvende i op til et halvt år.
Sigtet er at skabe effektive internetforbindelser for folk i verden, der ikke har gode forbindelser, og rent faktisk kan man skabe hastigheder, der er højere end i den etablerede vestlige internet-verden.
Andre initiativer retter sig mod forståelsen af, hvad indhold er på de sociale medier.
“Helt grundlæggende skal vi lære, at content ikke er noget, brands skaber. Content er noget der er – og nyheder på de sociale medier er noget, som publishers ejer. Derfor skal brands lære at knytte sig til indhold,” siger Mads Brix.
Når det gælder diverse robotter, der knytter sig til Messenger, så er essensen af Facebooks initiativ, at man nu gør værktøjerne frit tilgængelige, så alle selv kan arbejde videre med at udvikle anvendelses-muligheder.
“De har med artificial intelligence skabt et grundlag, som gør det let at arbejde videre med, og hvor de mener at have løst de problemer, som gjorde, at Microsoft fornylig kom galt afsted. Programmeringsarbejdet er begrænset – man skal først og fremmest koncentrere sig om at udvikle relevante anvendelser,” siger Mads Bris og fortsætter:
“Det handler igen om at connecte folk. Grundlæggende giver robotterne mulighed for, at man kan kommunikere 24/7 baseret på den enkeltes behov i situationen. Det er i min optik så tæt på 1:1 dialog, som vi nogensinde har været. Facebook har stillet værktøjerne frit frem – nu er det op til brugere at anvende dem, og derved vil robotterne udvikle sig.”
Mads Brix fremhæver, at Facebook på denne måde tilfører begrebet search nye dimensioner. Han nævner desuden, at Facebook også har lanceret en række ting omkring velkendte annonce-produkter.
“F.eks. automatiserer man nogle annoncerings-produkter, så man bryder nogle af de siloer ned, som eksisterer i dag. Samlet set får vi som bureauer mulighed for at arbejde med vores kunder på en helt anden måde, hvor vi i langt højere grad kan få fokus på nogle forretningsmål frem for nogle reklamemål,” siger Mads Brix.