Færre tøjkøb skaber nicheprodukter

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Både Bestseller og H&M udvider paletten med nicheprodukter.

Tøjbranchen udvider med nye niche-brands for at dæmme op for forbrugernes manglende lyst til at forbruge.

F.eks. lancerer Bestseller mærket Junarose, der er målrettet kvinder, som bruger fra størrelse 42 og opefter, mens H&M netop har lanceret et nyt modemærke under navnet &Other Stories.

”Tøjbranchen har i en årrække været præget af forbrugere med stor købelyst. Nu er der i stedet faldende købekraft på nærmarkederne i Skandinavien og Tyskland samt i Sydeuropa. Samtidig er der faldende priser i kraft af øget konkurrence fra bl.a. nethandel og outlets”, siger Peter Mølkjær, der er leder af Deloittes branchegruppe Tekstil, til Jyllands-Posten.

Og han fortsætter:

”Som den aktuelle situation ser ud, er branchen nødt til at have øget fokus på at opbygge brands og designe modeartiklerne. Samtidig er det tydeligt, at der sker en udvikling inden for nicheprodukter som tøj til de større forbrugere – eller et fokus på luksus. Vi ser jo globalt, at flere af de store luksusmærker faktisk klarer sig ret godt”.

Netop H&Ms mærke &Other Stories henvender sig til kvinder med dyrere tøjvaner, end dem, der sædvanligvis handler hos H&M.

Ifølge H&Ms kommunikationsdirektør Kristina Stenvinkel bliver det et brand, som supplerer H&M og koncernens andre mærker, som er Monki, COS, Weekday og Cheap Monday (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 3)